Penulis : Mustapha Ben-Hamouche
Sumber : Journal Of Islamic Law & Culture
___________________________________________________________________________________
1.0 Pendahuluan
Artikel ini ditulis oleh Moustapha
Ben-Hamouche[1]
berjudul “Urban Regulation In Islamic Law Through An Ottoman Manuscript”[2]
dan diterbitkan dalam Journal of Islamic Law and Culture pada 2011. Artikel
ini mengupas secara terperinci berkenaan dengan undang-undang sebagai mekanisme
mengatasi masalah pertikaian yang wujud hasil dari kepesatan pembangunan urbanisasi.
Halaman artikel sebanyak 24 muka surat ini mengandungi pendahuluan (introduction),
subtopik artikel seperti Riyadh al-Qasimin, peraturan perbandaran (urban
regulations), isu pembahagian aset, teknik, metod, dan instrumen
persempadanan kehartaan dan pengiraan kawasan, kejiranan dan perkongsian,
perparitan dan lorong laluan, kawalan bandar, Hisba dan
tanggungjawabnya, asas perwakafan, pertikaian dan konflik, tanah, pokok dan
air, kontrak jualbeli, sewa, derma dan seumpamanya, kemudahan lain seperti
gereja, perilaku bukan Islam dan gantirugi pembunuh, seterusnya diakhiri dengan
kesimpulan.
Secara umumnya, penulis artikel ini cuba
untuk mengubah persepsi pesimistik para pengkaji Barat yang mengibaratkan bandar
di negara Islam terutamanya semasa zaman ketamadunan Islam sebagai tidak
tersusun. Menurut beliau, ini disebabkan kerana perbandingan yang dibuat
pengkaji Barat adalah dengan menggunakan model cardo[3]
dan decumanus[4]
yakni satu model urbanisasi negara kota Greco-Roman. Namun, persepsi ini mula
berubah pada pertengahan abad ke-20 selepas pengkaji Perancis menemui 2 buah
manuskrip perundangan Islam berkaitan perancangan bandar.
Penulis cuba membawa perbincangan berkaitan
dengan impak undang-undang Islam ke atas perancangan bandar dalam tamadun Islam
dengan merujuk kepada penemuan manuskrip perundangan Islam seperti Manuskrip
Ibn al-Imam yang bertajuk al-Jidar,[5]
Manuskrip Ibnu al-Ramli,[6]
Manuskrip mazhab Hanafi bertajuk Kitab al-Hitan, Manuskrip mazhab Ibadi
yang bertajuk Kitab al-Qisma wa Usul al-Aradheen, dan Manuskrip Empayar
Uthmaniyyah bertajuk Riyadh al-Qasimin. Ini dapat dilihat dalam
kesimpulan penulis yang menyatakan perbincangan fiqh berkaitan dengan peraturan
bandar hanya melibatkan tiga mazhab iaitu Maliki, Hanafi dan Ibadi.
2.0 Latar
Belakang
·
Peraturan Bandar (Urban Regulation) Era
Tamadun Islam
Secara umumnya, bandar dalam Islam
terbahagi kepada tiga iaitu Fustat (berasal dari kem tentera Islam yang
berkembang menjadi wilayah al-amsar), Ribat (bandar kota) dan Balad
al-Amirin (bandar diraja).[7] Bahkan,
amalan di Malaysia tentang satu qaryah mempunyai satu masjid tersendri
merupakan amalan terdahulu yang telah dilakukan oleh Rasulullah (S.A.W) di
Madinah al-Munawwarah. Baginda telah memecahkan Madinah kepada beberapa khittah
(unit kejiranan)[8]
yang mempunyai masjid tersendiri sebagai pusat kepada khittah tersebut.
Pentadbiran bandar dan wilayah dalam Islam semakin pesat seiring dengan
perluasan wilayah Islam semasa pemerintahan Saidina Umar al-Khattab. Saidina
Umar telah mewujudkan beberapa bandar al-Amsar baru seperti Kufah, Basrah
dan seumpamanya, yang juga mempunyai masjid tersendiri sebagai pusat aktiviti.
Peraturan bandar dalam Islam pernah disentuh
dalam sebuah hadis Nabi (s.a.w) dalam kitab adab al-Mufrad (Sohih Bukhari) tentang
kepentingan untuk hidup dalam suasana bandar Islam. Dapat difahami dengan
maksud suasana bandar Islam adalah suasana yang berlandaskan qawa’id
fiqhiyyah seperti menghindar dari menyakiti orang lain walaupun tindakan
tersebut menguntungkan diri atau tidak, serta berlandaskan prinsip-prinsip maqasid
syariah. Sungguhpun tiada nas khusus yang membicarakan secara terperinci
dari sudut susunan dan pembentukan sesebuah bandar, namun perlu difahami bahawa
amalan serta sejarah ketamadunan Islam serta kelahiran bandar kota Islam
terkenal seperti Baghdad, boleh dijadikan sebagai sandaran rujukan.
Dalam era ini – terutamanya dalam kerangka
Malaysia- artikel ini adalah berkisar tentang perundangan, polisi, instrumen,
strategi dan mekanisme pembangunan dan perancangan Bandar. Antara statut yang
berkaitan pada masa kini adalah seperti Kanun Tanah Negara 1965, Akta Kerajaan
Tempatan 1976 (akta 171), Akta Perancangan Bandar dan Desa (1976) (akta 172),
Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) (pindaan) 2007, Akta Hakmilik
Strata (Pindaan) 2007, Akta Jalan, Perparitan dan Bangunan (Pindaan) 2007, Akta
Penyenggaraan dan Pengurusan Bangunan dan Harta Bersama 2007, Akta Kualiti Alam
Sekitar 1974, AKta Pengambilan Tanah 1960, Akta Pemuliharaan Tanah 1960, Akta
Kontrak 1950 (akta 136) dan seumpamanya.[9]
·
Manual Perundangan Cami Muhamammad Efendi
Nama sebenar pengumpul manual perundangan
ini adalah Cami Muhammad Efendi b. Ahmad Ibrahim Edernawi Efendi. Pada awalnya
beliau merupakan seorang qadi di Kaherah, kemudian ditukarkan untuk berkhidmat
ke beberapa buah bandar di Anatolia. Dilahirkan pada 1649 Masihi dan meninggal
dunia pada tahun 1723. Manual perundangan ini dianggap sebagai manuskrip yang
menjadi asas kepada rujukan pertikaian isu berkaitan dengan perbandaran semasa
pemerintahan Empayar Uthmaniyyah.
Manual ini pada awalnya digubal sebagai
rujukan kepada para qadi Uthmaniyyah dalam membantu para qadi untuk membuat
keputusan dan penghakiman. Jika diteliti dengan lebih mendalam, manual ini
memberi kebebasan berkontrak (sama seperti prinsip kontrak sivil), salah satu
ciri-ciri yang jelas hasil dari pengaruh mazhab Hanafi. Ini kerana manual ini
merupakan kompilasi hukum dan pendapat dari Abu Hanifah, Abu Yusuf dan Muhammad
al-Shaybani. Diberi judul Riyadh al-Qasimin, manual ini menyentuh
beberapa aspek seperti ejen yang dilantik untuk proses pembahagian harta, kelayakannya,
cara pembahagiannya, aset yang boleh dibahagi dan tak boleh dibahagi, serta
pembahagian semula aset tersebut.
3.0 Analisis
Kritikal
Penulis dalam artikel ini cuba menghuraikan
beberapa aspek berkaitan perundangan Islam dalam perancangan bandar dengan
berpandukan kepada manuskrip Riyadh al-Qasimin yang dikumpul oleh Cami
Muhammad Efendi. Ini dapat dilihat melalui rajah carta pai yang dimuatkan dalam
halaman 289 artikel ini yang merujuk kepada isu-isu berkaitan bandar yang
disentuh dalam manuskrip tersebut. Melalui carta pai ini, penulis telah
menghuraikan secara terperinci tentang isu-isu yang terangkum dalam manuskrip
tersebut.
Terdapat juga beberapa gambarajah yang
berkaitan dengan masalah pertikaian perbandaran seperti jalan mati, rumah di
tepi jalan raya, rumah bertingkat dan seumpamanya. Gambarajah ini diambil dari
manuskrip asal dan ia dikuatkan dengan pengakuan penulis yang menjumpai
manuskrip ini ketika menjadi visiting scholar di Institut Francais des
Etudes Anatoliennes di Istanbul pada Ogos 1997. Ia seolah-olah cuba menjadi syarah
atau huraian kepada manuskrip tersebut denga menyentuh isu berkaiatn jalanraya
sehingga ke jalan mati, kejiranan sehingga ke isu berkaitan bukan Islam dan kematian
di kaki lima. Sungguhpun begitu, perbincangan fiqh dalam masalah-masalah
berkaitan hanya disentuh secara ringkas. Mungkin disebabkan oleh subtopik yang
terlalu banyak menyebabkan perbincangan fiqh yang dimuatkan dalam artikel ini
adalah yang diterima pakai umum oleh majoriti orang Islam.
Oleh kerana artikel ini cuba melihat
perancangan dan pembentukan bandar menurut perspektif undang-undang, maka
persepktif dari sudut teologi, sejarah pembentukan bandar Islam dan sosiologi
atau contoh kes boleh dianggap sebagai minimal atu hampir tiada dimuatkan dalam
artikel ini. Bahkan contoh-contoh yang diberikan bagi setiap subtopik atau isu
berkaitan adalah bersifat imaginasi perundangan atau contoh sedia ada termaktub
dalam manuskrip tersebut. Sebagai contoh, artikel ini juga menyentuh tentang
hak privasi dalam hidup berjiran, dan hak ini sebenarnya telah
digariskan nas al-Quran dalam surah an-Nur.[10] Namun,
artikel ini masih secara komprehensif, ringkas dan padat dalam membicarakan
tajuk berkaitan peraturan perbandaran dari sudut undang-undang Islam.
·
3.1 Kekuatan
o
Merangkumkan semua topik yang disentuh
dalam manuskrip yang dirujuk
o
Artikel yang bersifat komprehensif, ringkas
dan padat.
·
3.2 Kelemahan
o
Tiada contoh kes dan nas-nas teologi.
o
Sejarah bandar Islam sangat minimal.
4.0 Komentar
Walaupun artikel ini cuba untuk mengubah
persepsi pengkaji Barat terhadap perancangan bandar dalam tamadun Islam, tetapi
penulis tidak pula memuatkan sumber nas yang menjadi asas ketamadunan Islam itu
sendiri. Sebaliknya penulis membuat perkaitan
khusus kepada manuskrip yang merupakan kompilasi hukum fiqh mazhab
Hanafi. Namun, kekurangan ini tidak mencacatkan objektif sebenar penulisan
artikel ini dan adalah dicadangkan supaya artikel ini dipanjangkan sebagai penyelidikan
di masa hadapan dalam konteks Malaysia sebagai negara quasi Islam.
5.0 Kesimpulan
Artikel ini menyentuh satu lagi sisi yang
kurang diberi perhatian oleh ahli akademik dan pelajar Islam yang dianggap
asing bagi kita sedangkan sebenarnya ia bukanlah sesuatu yang asing dalam
ketamaduanan Islam. Kewujudan artikel ini mampu memberi impak kepada
pembangunan dinamisme perbahasan fiqh moden dan menjana perkembangan reform
dalam perundangan Islam semasa.
Walaupun pengkaji Barat cuba membandingkan
dengan model urbanisasi Greco-Roman bekaitan dengan jalan utama-jalan
penyambung (cardo-decumanus),[11] tamadun
Islam juga mampu berbangga dengan kewujudan model urbanisasi yang hampir serupa
pada zaman Saidina Umar iaitu konsep manahijul ‘uzma (jalan-jalan utama)
dan dur (penempatan berkelompok tersusun). Oleh itu, kajian berkaitan
perundangan perancangan bandar dalam Islam adalah sesuatu yang diperlukan dalam
pembentukan sesebuah negara Islam terutama di Malaysia.
[1]
Department of Civil Engineering & Architecture, College of Engineering,
University of Bahrain, Bahrain.
[2] Mustapha
Ben-Hamouche (2010) : Urban Regulation In Islamic Law Through An Ottoman
Manuscript, Journal of Islamic Law and Culture, 12:3, 248-307
[3] Juga
dikenali sebagai cardo maximus yakni jalan utama yang mempunyai kedai
dan gerai di sepanjang jalannya.
[4]
Juga dikenali sebagai decumanus maximus iaitu satu jalan yang
menghubungkan antara jalan utama dengan lokasi lain.
[5]
Juga dikenali sebagai al-Qada fi al-Bunyan merupakan kompilasi naskhah
hukum fiqh mazhab Maliki.
[6]
Dianggap sebagai rujukan utama dalam bidang Fiqh al-Bunyan, juga
kompilasi hukum fiqh mazhab Maliki.
[7]
Ismawi Bin Hj Zen, “Sejarah Perkembangan Fizikal Bandar-Bandar Islam Semasa
Zaman Rasulullah dan Para Khluafa al-Rasyidin : Prinsip-Prinsip Yang Kita Boleh
Pelajari Daripadanya”, Jurnal Teknologi, Universiti Teknologi Malaysia, 21-32
[8] Ibid.
Menurut al-Bukayr (740 M) terdapat 9 khittah di Madinah
al-Munawwarah.
[9] Che Zuina Binti Ismail
(2012),”Pembangunan Tanah Wakaf : Analisis Menurut Perundangan Dan Pelaksanaannya
Di Malaysia”, Ph.D thesis, Universiti Malaya.
[10] Al-Quran, Surah an-Nur ayat 30.
[11] Wikipedia,
http://en.wikipedia.org/wiki/Cardo, pada 8 November 2012
No comments:
Post a Comment