1.0 Pengenalan
Arus modenisasi yang dikecapi masyarakat
global masa kini menyebabkan statut perundangan terutamanya aspek keterangan perlu
menjalani proses semakan semula supaya ia selari dengan tuntutan semasa.
Undang-undang syariah juga terkena tempiasnya. Sehingga ke hari ini, tokoh
perundangan dan ahli akademik masih menjalankan proses semakan semula statut undang-undang
keterangan Islam.[1]
Oleh itu, artikel ini cuba untuk mengeluarkan semula aspek-aspek keterangan
yang telah digariskan oleh fuqaha dan ulama’ terdahulu dan menilai sejauhmana
ia masih bersesuaian dengan situasi semasa. Penulisan ini akan merujuk kepada
perkembangan terkini di Malaysia sebagai sampel kepada masyarakat global kerana
Malaysia menerima pakai keempat-empat pandangan mazhab ahli sunnah wal-jamaah,
disamping perkembangan yang progresif ke arah mengemaskini statut keterangan
Islam sedia ada di negeri-negeri di Malaysia.
2.0 Objektif
Penulisan ini bertujuan untuk menjelaskan
aspek-aspek klasikal dalam undang-undang keterangan Islam. Ini dilakukan dengan
menyenaraikan seberapa banyak terminologi yang didapati dari penulisan artikel
yang lain dan kitab-kitab fiqh yang membincangkan tentang undang-undang
keterangan dan pembuktian.
Seterusnya penulis akan mengkaji sejauhmana
undang-undang keterangan Islam boleh dilestarikan dengan kesesuaian peredaran
zaman. Ini penting untuk mengenalpasti adakah aspek keterangan yang telah
digariskan dalam Islam bersesuaian dengan perkembangan masyarakat setempat.
Akhir sekali, penulis ingin meneliti
sejauhmana prinsip undang-undang keterangan Islam menerima betuk keterangan
yang bersifat saintifik dan baharu. Apatahlagi apada zaman ini, variasi
teknologi moden yang dicipta dan kepakaran manusia yang pelbagai menyebabkan
bahan bukti mudah untuk dieskploitasi.
3.0 Konsep
Undang-Undang Keterangan
Definisi
Keterangan dalam Islam sering dikaitkan
dengan terma al-bayyinah. Secara umumnya, al-bayyinah ini
merangkumi semua bentuk keterangan yang diterimapakai di Mahkamah. Menurut Abu
al-Qasim al-Asfahaniy, al-bayyinah adalah satu pentunjuk yang jelas sama
ada secara logik akal mahupun diketahui melalui pancaindera.[2] Ibnu
Qayyim dan Ibnu Farhum seterusnya menjelaskan bahawa terdapat beberapa terma
yang merujuk kepada maksud yang sama dengan al-bayyinah iaitu al-hujjah,
al-dalil, al-burhan, al-ayat, al-tabsirat, al-alamat dan al-ammarat,
yang membawa maksud sesuatu yang
menjelaskan yang benar, menepati apa yang berlaku selari dengan hakikat
sebenar.[3]
Manakala definisi al-Kasaniy tentang
keterangan adalah selari dengan penulisan G.D. Noke iaitu bukti kepada suatu
fakta yang diambil di hadapan Qadi atau dalam sidang penghakiman, sama ada
melibatkan perlakuan (actus reus) mahupun keadaan mental seseorang (mens rea).[4] Secara
umumnya, konsep keterangan menurut pandangan fuqaha’ dan tokoh perundangan
Barat tidak banyak bezanya yang mana menjurus kepada sebarang fakta,
kecenderungan dan persediaan, niat, keyakinan atau kepercayaan tentang kewujudan
sesuatu perkara yang didakwa.[5]
Al-bayyinah
dan keterangan (evidence).
Kebanyakan tokoh perundangan konvensional
berselisih dalam meletakkan skop perbahasan definisi keterangan sama ada
penekanan diberikan kepada alat pembuktian (means of proof) atau kepada
kesan pembuktian (proof).[6]
Manakala fuqaha’ pula berselisih dalam menjelaskan maksud bayyinah sama
ada selari dengan syahadah atau
sebaliknya.
Al-Bayyinah
dan al-Syahadah
Para fuqaha tidak sependapat dalam
menjelaskan perbezaan terma bagi konsep keterangan dalam Islam iaitu al-bayyinah
dan al-syahadah. Al-syahadah
mempunyai pelbagai maksud antaranya mu’ayyanah,[7]
yakni memberi kesaksian terhadap perkara yang benar dan tertentu,[8]
ada di tempat tertentu, [9]
dan juga kehadiran.[10]
Sesetengah fuqaha menyamakan konsep al-bayyinah
dengan konsep al-syahadah. Ini berasaskan terma lain yang digunakan
bagi merujuk kedua-dua konsep ini iaitu burhan, dilalah, ayat, tabsirat,
‘alamah dan ‘ammarah yang mempunyai maksud yang hampir sama.[11]
Ini disokong dengan firman Allah Taala yang menggunakan kalimah al-syahahadah
bagi merujuk maksud al-bayyinah :
“dan orang-orang Yang melemparkan tuduhan
(zina) kepada perempuan Yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak
membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat;
dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka
adalah orang-orang Yang fasik;”
Surah an-Nur (24) : 4
Bahkan terdapat juga firman Allah Taala
yang lain yang merujuk kepada penggunaan kalimah al-bayyinah yang
membawa maksud al-syahadah.
Menurut al-Hurri, kedua-duanya adalah berbeza dan tidak sama
maksudnya. Bahkan al-syahadah merupakan sebahagian dari konsep al-bayyinah
kerana al-bayyinah adalah satu bukti menyeluruh yang menjelaskan
kebenaran suatu fakta.[12] Ini
dikuatkan lagi dengan penulisan Abdul Muin Abdul Rahman yang menyatakan Ibn
Qayyim menganggap siapa yang mengehadkan konsep bayyinah kepada bilangan
saksi, maka dia tidak menjelaskan maksud sebenar konsep al-bayyinah.[13]
Dalam kitab I’lam al-Muwwaqi’in,[14]
ada menukilkan kata-kata Ibn Qayyim ini iaitu :
البينة
في كلام الله و رسوله و كلام الصحابة اسم لكل ما يبين الحق فهي اعم من البينة في
اصطلاح الفقهاء حيث خصوها بالشاهدين أو الشاهد واليمين
4.0 Aspek
Undang-Undang Keterangan Islam
Bentuk
Keterangan
Mahkamah Syariah telah mengguna pakai
beberapa elemen keterangan dan pembuktian yang menjadi amalan dalam perundangan
Islam. Hanya pengakuan (iqrar), keterangan saksi (syahadah) dan
sumpah (yamin) merupakan bentuk keterangan yang disepakati para Fuqaha’.[15]
Al-Iqrar
(Pengakuan)
Bermaksud mengaku atau membuat pengakuan.[16]
Dari sudut istilah, iqrar bermaksud memberitahu seorang akan sabit hak orang lain ke atas dirinya
walaupun buat masa akan datang tetapi bukanlah semata-mata pemberitahuan bahkan
pada hakikatnya iqrar itu juga adalah ikhbar (pemberitahuan) dan dari
sudut lain bermaksud insya’ (mencipta sesuatu).[17]
Al-Syahadah
(Saksi)
Syahadah boleh didefinisikan sebagai suatu
pemberitahuan yang benar bagi mensabitkan sesuatu hak dengan lafaz asyhadu
dalam Mahkamah.[18]
Cara pembuktian ini juga disepakati oleh para ulama’ sebagai satu cara
pembuktian dalam undang-undang keterangan Islam. Bahkan tiada pendapat ulama’
yang menolak atau menafikan kedudukan syahadah dalam Islam.[19]
Secara umumnya, al-Yamin disyariatkan bertujuan
bagi menguatkan sama ada dari aspek kebenaran dalam mensabitkan hak serta
penafian ataupun tatkala gagal dalam mengemukakan bukti dan keterangan. Sumpah
ini juga kadangkala disebut al-yamin al-asliyyah, al-wajibah, al-rafi’ah,
yamin jalibah, yamin tuhmah dan yamin istizhar.[20]
Jika satu pihak enggan bersumpah selepas diarahkan oleh Mahkamah untuk
berbuat demikian, maka pihak tersebut dianggap telah melakukan nukul yamin dan
mahkamah akan mengarahkan satu pihak lagi untuk mengangkat sumpah.
Al-Qarinah
(Fakta Berkaitan atau Keterangan Keadaan)
Qarinah boleh disamakan dengan keterangan keadaan (circumstantial
evidence). Ia bermaksud bukti atau segala wasilah yang dibenarkan untuk
dikemukakan di mahkamah dengan tujuan membuktikan kewujudan sesuatu fakta. Ini
bermakna qarinah adalah satu tanda jelas untuk membuktikan sesuatu fakta yang
tersembunyi.[21]
Al-Ra’yu
al-Khabir (Pendapat Pakar)
Seksyen 33, Akta Keterangan Mahkamah Syariah
(Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 membenarkan pendapat saksi diterima sebagai
keterangan di Mahkamah dengan syarat saksi tersebut merupakan seorang pakar dan
pendapatnya adalah berkaitan dengan fakta yang dikemukakan. Bahkan keterangan pakar ini ada diperjelaskan oleh Prof Dr
Anwarullah sebagai salah satu bentuk keterangan yang diterima dalam Islam.[22]
Al-Qiyafah
Dalam bidang sains, qiyafah sering kali
dirujuk dengan perkataan anthroposcopy atau physiognomy iaitu
satu bentuk kemahiran mengenalpasti susur galur keturunan seseorang apabila
berlakunya percampuran keturunan tersebut.[23] Orang yang pakar dalam qiyafah digelar sebagai qa’if.[24]
Namun ia berbeza dengan keterangan pakar kerana keterangan pakar dimasukkan
sebagai qarinah. Bahkan Ibn Qayyim meletakkan keterangan pakar terasing
daripada qarinah kerana keterangan pakar boleh mencapai tahap yakin.[25]
Amalan qiyafah ini selari dengan hadis yang
diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah yang bermaksud :
“Pada suatu
hari Rasulullan s.a.w datang kepadaku dalam keadaan amat sukacita sehingga
jelas terpancar kecantikan wajahnya. Katanya : Tahukah kamu bahawa Mujazzir
al-Mudaljiy[26]
telah datang berjumpaku. Dia telah melihat Usamah (si anak) dan Zaid (si bapa)
yang menutup muka dan kepala mereka dengan sehelai kain dan memperlihatkan kaki
kedua-duanya sahaja. Lalu Mujazzir meneka bahawa kaki kedua-dua mereka adalah
daripada keturunan yang sama.”[27]
Al-Kitabah
(Dokumen)
Beradasarkan seksyen 3, Akta Keterangan Mahkamah
Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 mentafsirkan keterangan dokumen
sebagai salah satu bentuk keterangan yang diterimapakai di Mahkamah Syariah.
Kedudukan keterangan dokumen menurut hukum syara’
diperjelaskan oleh Noor Inayah Yaakub dan Jasri Jamal dalam artikel mereka
berjudul Keterangan Dokumen Dan Teknologi.[28]
Ilm
al-Qadi
Ia merupakan satu bentuk pengetahuan atau
maklumat yang diperolehi secara peribadi oleh hakim berkaitan dengan kes yang
dihadirinya.[29]
Secara prinsipnya, seorang hakim akan menetapkan keputusan berdasarkan maklumat
dan fakta yang diperolehi ketika perbicaraan. Mengikut Imam Syafie, pengetahuan
dan maklumat Hakim yang diperoleh di luar Mahkamah boleh dijadikan asas hukuman
jika ia diperolehi oleh dua orang saksi lelaki, manakala Mazhab Hanafi pula
menolak keterangan ini dalam kes hudud. Namun berdasarkan pendapat Mazhab
Zahiri, keterangan ini perlu digunakan dalam semua kes termasuk hudud, bahkan
Ibnu Hazm menambah bahawa pengetahuan Hakim merupakan keterangan yang perlu
didahulukan berbanding pengakuan (iqrar) dan keterangan saksi.[30]
Al-Qasamah
Secara umumnya, qasamah adalah salah satu
bentuk sumpah. Namun ia berbeza daripada sumpah al-Yamin. Jumhur yang terdiri
daripada Mazhab Maliki, Syafie dan Hanbali berpendapat qasamah merupakan sumpah
yang dibuat oleh wali al-dam untuk mendakwa penduduk yang menjumpai
mangsa pembunuhan ditempat mereka.[31]
Qasamah juga didefinisikan sebagai sumpah yang dibuat oleh penduduk sesuatu
tempat terhadap satu pembunuhan yang tidak diketahui siapa pembunuhnya.
Definisi ini disokong oleh pendapat Mazhab Hanafi dengan menambah lafaz
sumpahnya :
“Demi
Allah aku tak membunuhnya dan aku tak tahu siapa pembunuhnya.”[32]
Li’an
Li’an adalah prosedur sumpah yang dikenakan
terhadap suami apabila suami tersebut menuduh isteri berzina tanpa dapat
mengemukakan empat orang saksi lelaki Muslim yang adil.[33]
Al-Qur’ah
(Undian)
Dr. Karim Zaidan menjelaskan bahawa undian boleh
dianggap sebagai salah satu bentuk keterangan bagi pembuktian di mahkamah,
namun kedudukannya adalah di akhir turutan bentuk keterangan.[34]
Dalam buku yang sama, Dr. Karim Zaidan memetik kata-kata al-Qarafi dalm
kitabnya ‘al-Furuq’ yang menghuraikan bahawa undian hanya dibuat bagai
pertikaian yang wujud persamaan beberapa hak dan kepentingan seperti kes
hadhanah, penentuan siapa yang akan bersumpah dahulu dalam kalangan pihak yang
bertikai, antara dua orang pemungut barang tercicir, penentuan saham syarikat,
antara dua orang yang mendakwa ke atas satu benda, undi dalam kes pemerdekaan
dan kes talak.[35]
Jenis
dan Mutu Keterangan[36]
Jenis
Keterangan
Bayyinah
Mubasyarah dan Bayyinah Ghayr Mubasyarah
Juga dikenali dengan keterangan langsung
dan tidak langsung. Keterangan langsung adalah seperti keterangan
material (dilalah maddiyyah), real evidence (bayyinah
haqiqiyyah/zahirah/ mu’ayyanah) dan demonstrative evidence (bayyinah
taswiriyyah) seperti mengemukakan bukti senjata yang digunakan dalam kes
bunuh,[37]
keterangan bersumpah saksi (testimony/syhadah ‘ala yamin), oral/parole
evidence (bayyinah shafawiyyah) dan personal evidence (dilalah
al-kalamiyy) dan keterangan lisan juga dianggap sebagai keterangan
langsung.
Keterangan tak langung pula seperti keterangan
keadaan (circumstantial evidence), dikenali juga dengan terma keterangan
anggapan (presumptive evidence/ dilalah al-mabniyyah ‘ala qarinah) dan
keterangan kesimpulan (inferential evidence/ dalil istintajiyy), keterangan
dengar cakap (hearsay evidence/ syahadah sima’iyyah). Ia juga
kadang-kadang dirujuk sebagai unoriginal evidence (mendapat maklumat dari
pihak ketiga) dan original evidence (maklumat hasil tanggapan saksi).
Bayyinah
Awwaliyyah
Lebih dikenali dengan terma keterangan
primer (primary evidence) yang merujuk kepada penggunaan keterangan
lisan dan dokumen[38]
sebagai bukti tertinggi mutunya.
Bayyinah
Thanawiyyah
Dikenali sebagai keterangan sekunder (secondary
evidence) dan lawan kepada keterangan primer. Mutu keterangannya lebih
rendah daripada keterangan primer. Kebiasaannya keterangan sekunder akan
digunakan jika keterangan primer tak dapat dikemukakan ke mahkamah.
Bayyinah
Mustanadiyyah
Ia adalah keterangan dokumen sama ada
dokumen primer dan sekunder, atau dokumen awam[39]
atau persendirian.
Syahadah
Sulukiyyah
Lebih dikenali dengan keterangan watak (Character
Evidence) yang merangkumi reputasi, pembawaan (disposition) atau
tabiat, dan kesalahan lalu.
Syahadah
Ijtahadiyyah
Dikenali keterangan pendapat oleh saksi
termasuklah non-expert (hanya tentang pengalaman harian manusia) atau
expert (pakar).
Mutu
Keterangan
Bayyinah
Maqbulah
Keterangan kompeten yakni satu keterangan
yang diperlukan ada dalam membuktikan suatu dakwaan.
Bayyinah
Kafiah
Keterangan memuaskan merujuk kepada jumlah
bukti yang memuaskan minda (unprejudiced mind). Dalam kes jenayah perlu
sampai ke tahap beyond reasonable doubt.
Bayyinah
Idafiyyah
Keterangan yang bersifat kumulatif iaitu
berkumpulnya bukti-bukti yang sama jenis bagi menunjukkan perkara yang sama.
Bayyinah
Mu’ayyidah
Keterangan yang menyokong antara
bukti-bukti yang berlainan sifat bagi menunjukkan perkara yang sama.
Dalil
Zahir
Dalam kes jenayah ia dikenali dengan
keterangan Prima Facie yang membawa maksud keterangan yang cukup untuk
melepaskan beban bukti, atau keterangan fakta yang mencukupi untuk dilakukan
kesimpulan kewujudan sesuatu fakta yang tidak bersifat konklusif.
Dalil
Qati’e
Juga bermaksud keterangan konlusif, satu keterangan
yang tidak boleh disangkal.
Beban
Bukti Dan Perpindahan Beban Bukti
Sebelum penghakiman dibuat, hakim terlebih
dahulu perlu yakin dengan bukti yang telah dikemukakan di hadapannya. Keyakinan
ini diperoleh melalui pengamatannya berdasarkan keterangan yang dikemukakan.[40] Beban
bukti ialah tanggungjawab yang terletak pada pihak yang berkaitan dengan
sesuatu fakta yang menjadi isu yang mesti ditunaikan jika pihak tersebut ingin
memenangi isu yang dipertikaikan.[41]
Dalam kes mal (sivil), beban bukti adalah
terletak kepada orang yang membuat tuntutan. Ini selaras dengan prinsip :
البينة على المدعي واليمين على من انكر
Prinsip ini
bermaksud pihak yang menuntut bertanggungjawab untuk mengemukakan bukti atau
keterangan (bayyinah) dan pihak yang kena tuntut dikehendaki bersumpah
untuk menafikan tuntutan tersebut.[42]
Manakala dalam kes Aishah Abd. Rauf lwn.
Wan Mohd Yusof berkaitan permohonan poligami, Jawatankuasa Rayuan telah
memutuskan bahawa beban bukti kemampuan berpoligami terletak atas pemohon (si
suami).[43]
Sumpah penafian tuntutan yang dilakukan oleh pihak yang kena tuntut adalah
merupakan contoh perpindahan beban bukti dalam kes mal.
Manakala
dalam kes jenayah, beban bukti terletak atas bahu pihak Pendakwa sehingga
mencapai tahap kes prima facie. Selepas tahap prima facie, maka pihak tertuduh
akan dikehendaki untuk membela diri. Prosedur pembelaan ini menyaksikan
kewujudan perpindahan beban bukti daripada Pendakwa kepada tertuduh untuk
menafikan fakta yang telah dikemukakan oleh Pendakwa sebelum ini.
Darjah
Pembuktian
Darjah pembuktian bermaksud tahap atau piawai yang berkaitan dengan kepercayaan Mahkamah. Darjah pembuktian boleh diklasifikasikan seperti berikut [44]
(a) Yakin : 100 %
(b) Zan al-ghalib (besar kemungkinan/ berat sangka / tanpa keraguan yang munasabah): 90-99 %
(c) Zan (pertimbangan kemungkinan) : 51 – 89 %
(d) Syak : 50 %
(e) Waham : bawah 49 %
Darjah pembuktian dalam kes mal adalah cukup sekadar pada tahap zan atau pertimbangan kemungkinan. Manakala dalam kes jenayah, darjah pembuktiannya mestilah berada pada tahap ghalabah al-zan. Ini kerana prinsip pembuktian dalam kes jenayah adalah melepasi tahap keraguan munasabah (beyond reasonable doubt).
5.0 Analisis
dan Komentar
Keterangan pakar
Pada dasarnya, pendapat saksi tidak
diterima pakai dalam sidang mahkamah. Namun, seorang saksi boleh mempunyai
kelayakan untuk diterima pendapatnya jika dia adalah seorang pakar dari sudut
pengetahuan, kemahiran, pengalaman serta pernah melakukan kajian berkaitan.[45] Majallah
al-Ahkam al-Adliyyah juga mengiktiraf keterangan pakar sebagai kesaksian yang
asli dan tulen sungguhpun pakar tersebut tidak melafazkan lafaz syahadah sebagai
saksi.[46] Namun,
keterangan pakar seperti doktor dan ahli perubatan, atau jika terdapat
percanggahan antara keterangan pakar, tidak boleh membawa kepada hukuman hudud,
sebaliknya hukuman ta’zir sahaja boleh dikenakan.[47]
Qiyafah
vs DNA
Perbincangan mengenai Qiyafah dan DNA
merupakan campuran antara perbahasan tentang keterangan Pakar dan keterangan
Dokumen. Qiyafah adalah pembuktian mensabitkan nasab berasaskan persamaan
antara seorang dengan yang lain.[48] Dari
sudut istilah, ia bermaksud perbuatan orang yang ada kemahiran mengenali
salasilah keturunan seseorang apabila berlakunya percampuran keturunan
tersebut.[49]
Jumhur sepakat mengharuskan amalan qiyafah,
namun Imam Abu Hanifah menolaknya dengan hujah ia berasaskan tekaan
semata-mata. Shofian Ahmad menjelaskan perbezaan pendapat ini dan membuat
kesimpulan bahawa pendapat jumhur adalah pendapat terpilih kerana ada asas nas
al-Quran dan sunnah yang kukuh.[50]
Imam Maliki berpendapat bilangan pakar
qiyafah yang diperlukan dalam sabitan nasab adalah dua orang. Jika hanya ada
seorang, masih boleh diterima namun jika pendapatnya bercanggah dengan pakar
qiyafah yang lain, maka keterangannya akan digugurkan.[51]
Penggunaan ujian DNA (Asid Deoksiribonukleik) pula dapat menentukan hubungan biologi antara anak, ibu dan bapa tanpa nikah.[52] Penggunaan DNA juga adalah merupakan kaedah pembuktian yang paling kontemporari[53] dan mudah disamping mempunyai ketepatan yang tinggi iaitu sebanyak (99.99%). Kaedah ini hampir sama dengan qiyafah[54] atau physiognomy yang telah diperkenalkan sejak zaman Nabi SAW dan dipraktikkan oleh para sahabat.[55]
Struktur awal DNA telah dicadangkan oleh Watson dan Crick dalam “Molecular Structure of Nukleic Acid”[56], manakala Erwin Chargraft dari Universiti Columbia telah mencadangkan dalam tahun 1950 bahawa semua sampel DNA mengandungi 4 nekletida[57] yang sama. Dr. Alex Jeyreys adalah pakar yang mula-mula membawa hasil kerjanya terhadap DNA dan
memberi keterangan tentang ujian DNA di mahkamah pada tahun 1986.
Sejak tahun itu,
keterangan DNA adalah merupakan keterangan pakar (pakar forensik) yang penting
dan digunakan di Mahkamah bagi membuktikan identiti pesalah jenayah.[58] Manakala di Malaysia, penggunaan DNA telah digunakan secara meluas di
Mahkamah Sivil manakala di Mahkamah Syariah, Hakim Mahkamah Syariah telah mula
menggunapakai DNA sebagai bayyinah atau pembuktian kes bagi sabitan
pengesahan status nasab bagi kes Harta Pusaka, Hak Penjagaan Anak (Hadhanah)
dan Jenayah Syariah dalam kes persetubuhan haram.
Sheikh Nizar al-Shu’aybi[59] semasa
persidangan ke-16 bagi Forum Islamic World League telah menjelaskan
keadaan-keadaan yang membolehkan DNA diterima sebagai satu kaedah pembuktian
bagi kesalahan ta’zir sahaja seperti untuk menyelesaikan pertikaian keturunan
akibat kesilapan berkahwin dengan darah daging sendiri, untuk mengenalpasti
bayi yang baru lahir di hospital dan mencari keluarga yang hilang akibat
bencana dan peperangan.[60]
Bilangan
saksi, Saksi Wanita dan bukan Islam
Bilangan saksi yang digariskan dalam Islam
adalah seperti empat saksi untuk jenayah zina,[61] tiga
saksi lelaki (Imam Ahmad dan Mazhab Syafie) bagi masalah pembuktian pembayaran
zakat,[62] dua
saksi lelaki yang terpakai dalam semua kes kecuali jenayah zina (pendapat Imam
Malik, Syafie, Abu Ubayd dan Abu Thawr),[63] satu
saksi lelaki bersamaan dua saksi wanita dalam kes kehartaan[64]
(Hanafiyyah berpendapat selain kes hudud,[65]
manakala Zahiriyyah pula selain kes zina[66]),
satu saksi bersama sumpah hanya dalam kes kehartaan sahaja (pendapat Khulafa’
al-Rasyidun, Umar Abd al-Azizi, Shurayh, Malik, Ibn Abi Layla, Abi al-Zinad,
al-Syafi’e dan Imam Ahmad)[67]
dan satu saksi lelaki dalam semua kes kecuali dalam hal penentuan bulan
Ramadhan (Qadi Shurayh, Zaharah Ibn Abi Aufah dan Ibn Qayyim).[68]
Undang-undang sivil tidak mementingkan
bilangan saksi. Sedangkan adalah bahaya untuk berpegang kepada bukti yang tidak
selari (uncorroborated testimony), sebagaimana yang dijelaskan Sarkas
dalam kes saksi ‘Brooks’ yang menuduh 2 orang lelaki mencederakan mangsa.
Mereka dihukum 10 tahun penjara dan dua tahun sebelum kematian, Brooks mengaku
kesalahannya membuat tuduhan palsu dan mereka dibebaskan.[69]
Bahkan dalam undang-undang sivil, jantina
bukan satu penghalang kepada kesaksian. Perbezaan pendapat dari kalangan
fuqaha’ tentang penerimaan kesaksian wanita wujud bukan kerana diskriminasi
gender sebaliknya lebih menjurus kepada kaedah kesaksian yang adil dan
ketepatan dalam mengemukakan keterangan.[70]
Wan Nor Ainon pula menegaskan bahawa tiada prejudis terhadap kesaksian wanita
dalam Islam selagimana mereka berpegang teguh sumber perundangan hukum syarak.[71]
Manakala Dr. Karim Zaidan pula menyatakan
tiada perselisihan pendapat tentang kesaksian wanita (tanpa saksi lelaki)
mengikut Mazhab Hanbali dalam kes penyusuan (Hanafiyyah menolak penyaksian
wanita dalam kes ini), wiladah (beranak), tangisan bayi ketika lahir
atau istihlal, kecacatan pada kemaluan wanita dan habis iddah.[72]
Kesimpulan yang dibuat oleh Dr. Mohd Daud Bakar menunjukkan bahawa kesaksian
wanita boleh diterimapakai dalam semua kes jika terdapat darurat yakni tidak
wujud saksi lelaki, atau saksi wanita itu ramai dan tidak bercanggah keterangan
antara mereka berasaskan perumpamaan yang diberikan oleh Ibn Qayyim dan
kedudukan yang serupa bagi saksi bukan islam atau kanak-kanak.[73]
English Law juga mengiktiraf agama adalah pra-syarat
dalam memberi kesaksian dalam undang-undang mereka kerana perbezaan
kepercayaan.[74]
Contoh dalam kes Bowmen v Secular Society Limited[75]
Lord Summer menjelaskan :
“ours is and
always has been a Christian state. The English Family is built on Christian
idea, and if the national si not religion there is none. English law may be
called Christian law, but we apply many of rules and most of its principles
with equally good government, in heathen communities and its sections, even in
courts of conscience they are material and not spiritual”
Qarinah
dalam jenayah hudud dan qisas
Jenayah
bunuh dan mencederakan
Imam Malik dan Ahmad berpendapat selain
iqrar, pembuktian bagi kesalahan qisas juga termasuk qarinah. Ini diperjelaskan
lagi dengan kata-kata Ibn Qayyim yang menyatakan jika mangsa yang dibunuh
dijumpai bersama seseorang yang memegang pisau berlumuran darah, maka tak syak
lagi orang itu adalah pembunuhnya.[76]
Jenayah
zina dan rogol (zina bi al-jabr)
Hanya Imam Malik sahaja bersetuju dengan
qarinah mengandung bagi membuktikan seseorang wanita itu berzina dengan syarat
tiada tanda dipaksa pada anggota badannya dan dia adalah orang tempatan.
Pendapat Imam Malik ini berasaskan pandangan Hazrat Umar yang menyatakan
hukuman rejam dikenakan kepada lelaki dan wanita yang berkahwin jika ia
dibuktikan melalui iqrar, saksi, qarinah mengandung bagi yang tidak berkahwin
dan jika wanita itu tak mendakwa dirinya dipaksa.[77]
Manakala fuqaha bersepakat qarinah laporan
perubatan dalam jenayah zina dan rogol tidak sampai ke tahap hukuman hudud,
hanya ta’zir sahaja.
Jenayah
Curi
Menurut Imam Ahmad dan diperkuatkan dengan
kenyataan Ibn Qayyim, hukuman hudud boleh dikenakan kepada pencuri jika
dibuktikan melalui qarinah seperti barangan curi ada dalam simpanannya. Selain
dari qarinah itu, tertuduh boleh dijatuhkan hukuman ta’zir sahaja.[78]
Jenayah
minum arak
Qarinah bau arak di mulut atau muntah boleh
dijadikan bukti hukuman hudud bagi jenayah minum arak mengikut pendapat Imam
Malik dan Ahmad.[79]
Komentar
dan Cadangan
Terma yang berbeza dalam beberapa aspek klasikal
keterangan Islam barangkali menimbulkan kesukaran untuk difahami fungsi sebenar
elemen keterangan dalam Islam. Sebagai contoh iqrar yang mana ada
sesetengah pendapat menyamakannya dengan konsep admission, dan ada juga
yang mengatakan confession. Perbezaan ini sebenarnya berlaku dalam jenis
kes yang berbeza, namun dari sudut prinsipnya iqrar adalah berat kepada confession kerana ia mengikat pihak yang
membuat pengakuan.
Kesesuaian aspek keterangan Islam dengan
masyarakat global masa kini adalah pada prinsip keterangan Islam, walaupun
amalannya pada hari ini menampakkan kelompongan dalam undang-undang keterangan
Islam. Ini terjadi kerana statut keterangan Islam terutamanya di Malaysia
ditafsirkan mengikut pandangan mazhab dan kefahaman masing-masing, dan juga terdapat peruntukan
yang tidak jelas dan khusus seperti peruntukan penarikan semula iqrar selepas
perintah mahkamah dikeluarkan seperti yang sering berlaku dalam kes pembayaran
nafkah tertunggak.[80]
Oleh itu, penyelidikan lanjutan adalah
perlu bagi memastikan undang-undang keterangan digubal mengikut keperluan masyarakat
semasa. Ini adalah suatu yang perlu kerana undang-undang Islam atau syariah
tidak bersifat statik. Melalui penyelidikan lanjutan dengan meneliti beberapa bahan
bukti saintifik yang baharu, ia dapat menjustifikasikan betapa syariah itu
bersifat dinamik.
Penerimaan sebarang bentuk keterangan baru
perlu menepati prinsip yang telah digariskan serta bertepatan dengan maqasid
Syariah. Saranan dari al-Maududi juga perlu diambil berat tentang kewajaran
melestarikan undang-undang syariah dengan faktor sejarah dan budaya setempat.
Oleh itu keghairahan dalam menggubal suatu undang-undang perlu mengikut
kerangka asal sistem perundangan itu supaya tidak menjadi sesuatu yang menyulitkan
masyarakat untuk mengikutinya.
Penerimaan bahan-bahan saintifik dan
teknologi moden tidak boleh terus diterima. Bahkan sungguhpun secara zahirnya
tampak lebih jelas keterangannya, ia tidak seharusnya menggantikan kesemua
bentuk keterangan yang telah digariskan dalam Islam contohnya pembuktian dalam
kes hudud dan qisas. Ini kerana falsafah pembuktian undang-undang Islam
bertujuan untuk mendidik dan bukan menghukum seperti undang-undang Barat.
6.0 Kesimpulan
Masyarakat Islam secara globalnya tidak melihat
undang-undang keterangan sivil sebagai satu perkara yang asing dengan
undang-undang keterangan Islam. Namun, mereka melihat aspek keterangan sivil
dari sudut prinsipnya tidak termasuk dalam pembuktian kes hudud dan qisas. Ini
kerana pembuktian kes hudud adalah terlalu ketat (rigid) serta tidak
boleh wujud sebarang keraguan langsung, dan ia sudah tentu bercanggah dengan
prinsip pembuktian jenayah sivil yang hanya memerlukan beyond reasonable
doubt sebagai darjah pembuktiannya.
Sungguhpun fuqaha’ sudah lama menetapkan
kaedah pembuktian dalam Islam, ia tidak bermakna bentuk bukti yang baru tidak
boleh diterima dalam Islam. Bahkan menurut Sidi Ahmad Abdullah, Islam menerima
apa jua kaedah dan prinsip yang dapat menyampaikan kepada matlamat keadilan termasuklah
bukti saintifik berasaskan kaedah fiqh ‘sesuatu perkara itu dinilai pada
matlamatnya’.[81]
Ini menunjukkan aspek keterangan Islam adalah sesuai sepanjang zaman.
[1]
Ruzman Md. Noor (2012), Semakan Semula Undang-undang Keterangan Islam, dlm.
Siti Shamsiah Md Supi. (pnyt) Korpus Undang-undang Islam Di Malaysia: Semakan
& Cabaran. Kuala Lumpur : Penerbit IKIM. h. 81-108.
[2] Abu al-Qasim al-Hassan b. Muhammad
al-Raghib al-Asfahaniy (1961), Al-Mufradat
fi Gharib al-Quran. Cetakan Akhir. Mesir : Maktabah Wa Matba’ah Mustafa
al-Babiy al-Halabiy, h. 68.
[3] Ibn Qayyim al-Jawziyyah (t.th.), Turuq
al-Hukmiyyah. Kaherah : Dar al-Madaniy, h. 13. Lihat : Ibn Farhum (1995), Tabsirah
al-Hukkam, Jil. 1. Cetakan Pertama. Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, h.
172.
[4] Al-Kasaniy (1998), al-Bada’i
al-Sana’i. Jil. 5. Cetakan Ketiga. Beirut : Dar Ihya’ al-Turath, h. 417. Lihat : G.D. Noke (1987), An
Introduction to Evidence. Edisi Keempat. London : Sweet & Maxwell, h.
3.
[5] Siti Zalikhah Md Nor (2006), Beberapa
Aspek Dalam Undang-Undnag Keterangan Islam, dlm. Al-Syariah : Undang-Undang
Keterangan Islam, Siti Zalikhah Md. Nor et al. Jil. 3. Cetakan Pertama. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. h. 2.
[6]
Hassan Ab. Rahman (2004), Pemakaian Prinsip-Prinsip Keterangan dalam
Peruntukan Statut Keterangan Syariah Malaysia : Satu Kajian Perbandingan Dengan
Peruntukan Akta Keterangan 1950; Tumpuan
Khusus Pada Bayyinah, Syahadah dan Qarinah, Thesis. Universiti Malaya
[7]
Sayyid Sabiq (t.th.), Fiqh al-Sunnah, j. 3 (t.t.p.),(t.p.). h. 126
[8] Muhammad
Zayd al-Anbani (t.th.), Kitab Mabahith al-Murafa’at, (t.t.p.), (t.p.).
h. 98
[9]
Muhammad al-Khatib al-Sharbini (t.th.), Mughni al-Muhtaj, j. 4,
(t.t.p.), (t.p.) h. 426
[10] Wahbah Zuhaily (1989), Al-Fiqh Islami wa Adillatuhu, j. 6.
Damsyik : Dar al-Fikr. h. 17
[11] Ibn Qayyim al-Jawziyyah (1991), al-Turuq
al-Hukmiyyah. Beirut : Dar al-Fikr al-Lubnaniy. h. 21
[12]
Al-Husairi (t.th.), Ilm al-Qada’, j. 1. (t.t.p.), (t.p.). h. 11
[13]
Abdul Muin Abdul Rahman (1999), Witnesses In Islamic Law of Evidence, Selangor
: Pelanduk Publictaion, h.8
[14] Ibn
Qayyim (1973), I‘lam al-Muwwaqi‘in, 1st ed., j. 1. Beirut: Daru’l-Jayl.
h. 90
[15]
Ruzman Md. Noor (2007), Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm
Undang-Undang Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et.
al. Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. h. 175.
[16]
Mahmud Saedon A. Othman (2003), Undang-undang Keterangan Islam. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. h.41
[17] Ibid.
[18] Al-Khatib Muhammad al-Sharbiniy (1995),
Mughni al-Muhtaj. j.4. Beirut : Dar al-Fikr. h. 540.
[19]
Al-Kahlaniy, Muhammad bin Ismail (1995), Subul al-Salam. j. 4. Beirut :
Dar al-Fikr. h. 126.
[20]
Ruzman Md. Noor (2007), Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm.
Undang-Undang Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et.
al. Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. h. 194-197.
[21] Wahbah Zuhaily (1989), Al-Fiqh Islami wa Adillatuhu, j. 6.
Damsyik : Dar al-Fikr. h. 644
[22] Prof. Dr. Anwarullah(1999), Evidence
By Expert (Experts‘ Opinion). dlm. Principles of Evidence in Islam. A. S.
Noordeen Press : Kuala Lumpur. h. 128
[23] Muhammad Rafa’at Othman (1992), Al-Qada
fi Al-Fiqh Al-Islamiy, (t.t.p.), (t.p.). h. 243.
[24] Shofian Ahmad (2006), Sabitan
Nasab Melalui Qiyafah. dlm. Al-Syariah. Siti Zalikhah Md. Nor et. al. j. 3.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
[26] Mujazzir al-Mudlajiy merupakan
seorang pakar qiyafah dari suku bani Mudlaj pada zaman Rasulullah.
[27] Al-Son’ani (t.th.), Subul
al-Salam Sharh Bulugh al-Maram. No. hadith 1331. j. 4. Kaherah : Dar
al-Hadith, h. 1492.
[28] Noor Inayah Yaakub dan Jasri
Jamal (t.th.), Keterangan Dokumen dan Teknologi, dlm. Zaini Nasohah et
al. Syariah dan Undang-Undang : Suatu Perbandingan. (t.t.p.), Utusan
Publication & Distributors Sdn. Bhd.
[29]
Ruzman Md. Noor (2007), Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm
Undang-Undang Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et.
al. Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. h. 175.
[30]
Paizah Hj. Ismail (2008), Kaedah Pembuktian Dalam Kes Hudud. Jurnal Fiqh
No. 5 (2008) : [23]- 46
[31]
‘Abd Rahman al-Jaza’iry (t.th.), Kitab al-Fiqh ‘Ala Mazahib al-‘Arba’ah.
j. 5. Mesir : Dar al-Irsyad. h. 271-276
[32] ‘Ala al-Din Abu Bakr Ibn Mas’ud
al-Kasaniy (1997), Bada’I al-Sana’I Fi Tartib al-Shara’i . j. 10. Tahqiq
‘Ali Mu’awwad & ‘Adil Ahmad Abd al-Mawjud. Beirut : Dar al-Kutub
al-‘Ilmiyyah. h. 375.
[33]
Ruzman Md. Noor (2007), Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm
Undang-Undang Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et. al.
Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. h. 175.
[34]
Dr. Karim Zaidan (1993), Prinsip-Prinsip Pendakwaan dan Pembuktian dalam
Sistem Kehakiman Islam, Mohd Salleh
Bin Haji Ahmad (terj.). Shah Alam : HIZBI. h. 171
[35] Ibid.
h. 172-177
[36]
Hassan Ab. Rahman (2004), Pemakaian Prinsip-Prinsip Keterangan dalam
Peruntukan Statut Keterangan Syariah Malaysia : Satu Kajian Perbandingan Dengan
Peruntukan Akta Keterangan 1950; Tumpuan
Khusus Pada Bayyinah, Syahadah dan Qarinah, Thesis. Universiti Malaya
[37] Lihat : Seksyen 60 (3) Akta
Keterangan 1950; Seksyen 47 (3) Enakmen Keterangan Syariah Negeri-Negeri.
[38] Ibid.
Seksyen 62
[39] Ibid.
Seksyen 74
[40]
Mahmood Saedon (1990), Undang-Undang Keterangan Islam, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka. h.16
[41]
Siti Zalikhah Haji Md Nor (2006), Beberapa Aspek dalam Undang-Undang
Keterangan Islam, dlm al-Syariah : Undang-Undang Keterangan Islam, j. 3,
Siti Zalikhah Haji Md Nor et. al. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. h.
4.
[42] Al-Kasaniy (1998), al-Bada’i al-Sana’I,
j. 5, cet. Ketiga, Beirut : Dar Ihya’ al-Turath. h. 337.
[43] (1991) JH VII/II 152
[44]
Ruzman Md. Noor (2007). Pembuktian Dalam Kes Harta Sepencarian di Mahkamah
Syariah di Malaysia. Jurnal Syariah (15:1) h. 39
[45]
Black Law Dictionary, h. 519
[46] Majallat
al-Ahkam al-Adliyyah, Per. 1689
[47] Prof. Dr. Anwarullah(1999), Evidence
By Expert (Experts‘ Opinion), dlm. Principles of Evidence in Islam. A. S.
Noordeen Press : Kuala Lumpur. h. 128
[48]
Dr. Karim Zaidan (1993), Prinsip-Prinsip Pendakwaan dan Pembuktian dalam
Sistem Kehakiman Islam, Mohd Salleh Bin Haji Ahmad (terj.). Shah Alam :
HIZBI. h. 162
[49]
Shofian Ahmad (2006), Sabitan Nasab Melalui Qiyafah, dlm. Al-Syariah :
Undang-Undang Keterangan Islam, j. 3, Siti Zalikhah Haji Md Nor et. al. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. h. 97.
[50] Ibid.
hlm. 107
[51]
Dr. Karim Zaidan (1993), Prinsip-Prinsip Pendakwaan dan Pembuktian dalam
Sistem Kehakiman Islam, Mohd Salleh Bin Haji Ahmad (terj.). Shah Alam :
HIZBI. hlm. 165
[52] Siti Zalikhah (2008). Beberapa
aspek mengenai hubungan biologi antara anak dan bapa tanpa nikah. JH 25 Bhg.
2. h. 77.
[53] Zulfakar Ramlee. Kertas Kerja yang
bertajuk “ Pembuktian Saintifik, Keterangan DNA, Mikrofilem dan Audiovisual:
Antara kerelevanannya dan keboleh terimaannya” yang dibentangkan dalam
Persidangan Pegawai Syariah Kali ke-5 DI Hotel Grand Bluewave, Shah Alam pada 9
September 2003.
[54]
Muhammad Rawas Qalahjiy (1998), Mu’jam Lughat al-Fuqaha (Arb-English) cet.
kedua. Beirut : Dar al-Nafais, h. 373
[55] Ibn Qayyim al-Jawziyyah (1991). Al-Turuq
al-Hukmiyyah. Beirut : Dar al-Fikr al-Lubnaniy. h. 204.
[57] Nukleotida terdiri daripada satu kumpulan fostat, satu kumpulan gula pentosa
(yang mengandungi karbon) dan satu bes bernitrogen
[58] Akhzailina Md Akhir (2000). “Keterangan
DNA : Kepentingan , Keperluan dan Kaedah Pemakaian di Malaysia” (Latihan Ilmiah, Fakulti Undang-Undang Universiti Malaya)
[59]
Sheikh Nizar al-Shu’aybi adalah salah seorang hakim di Mahkamah Bandar Shaqiq,
Qatar.
[60]
Islam Today, http://en.islamtoday.net/artshow-387-3336.htm,
22 November 2012.
[61] M. Salama (t.th.), General
Principle of Criminal Evidence, dlm. The Islamic Criminal Justice, (t.t.p.),
(t.p.). h.118
[62] Mustafa (t.th.), Prinsip
Undang-Undang Keterangan Islam, (t.t.p.), (t.p.). h. 78
[63] Ibn Qudamah (t.th.), al-Mughni,
j. 9, (t.t.p.), (t.p.). h. 149
[64] Al-Shirazi (t.th.), al-Muhadhdhab,
j. 2, (t.t.p.), (t.p.). h. 425
[65] Mahmasani (t.th.), Falsafat
Tashri’ al-Islami, (t.t.p.),(t.p.). h. 307
[66] Karim Zaydan (t.th.), Nizam
al-Qada’, (t.t.p.),(t.p.). h. 188
[67] Abu al-Ayn (t.th.), al-Qada’ wa
al-Ithbat, (t.t.p.), (t.p.). h. 230
[68] Ibn Qayyim al-Jawziyyah (1991). Al-Turuq
al-Hukmiyyah. Beirut : Dar al-Fikr al-Lubnaniy. h. 141
[69] Sarkar’s, Law of Evidence,
Edisi ke-13, (t.t.p.), (t.p.). h. 13027
[70]
Abdul Hayei b. Abdul Sukor (2002), Keliru tentang hukum wanita sebagai
saksi’, dlm. Ruangan 1001 Kemusykilan : Mingguan Malaysia.
[71]
Wan Nor Ainon Bt Wan Abdullah (2004), Konsep Kesaksian Wanita Dalam
Undang-Undang Keterangan : Perbandingan Antara Mahkamah Syariah dan Mahkamah
Sivil di Kota Bharu, Kelantan, Dissertation. Universiti Malaya.
[72]
Dr. Karim Zaidan (1993), Prinsip-Prinsip Pendakwaan dan Pembuktian dalam
Sistem Kehakiman Islam, Mohd Salleh
Bin Haji Ahmad (terj.). Shah Alam : HIZBI. h. 116
[73]
Dr. Mohd Daud Bakar (1997), Kedudukan Wanita Dalam Undang-Undang, dlm.
Al-Ahkam : Penghakiman dan Kepeguaman, Ahmad Ibrahim et. al. j.. 5. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. h. 162 - 165
[74] M.N. Howard (t.th.), Phipson on
Evidence, 14th Ed. Phara, 9-06
[75]
(1917) Appeal Case 406
[76] Prof. Dr. Anwarullah(1999), Circumstantial
Evidence in Murder and Hurt. dlm. Principles of Evidence in Islam. A. S.
Noordeen Press : Kuala Lumpur. h. 112
[79] Ibn Taimiyyah (t.th.), al-Siyasah
al-Syar’iyyah, (t.t.p.), (t.p.). h. 158
[80] Mohd Fuad Jaapar (1998), Undang-Undang
Keterangan dan Prosedur di Mahkamah Syariah Dari Aspek Amalan, dlm.
Undang-Undang Islam di Mahkamah-Mahkamah Syariah di Malaysia, Ahmad Hidayat
Buang et. al. Kuala Lumpur : Universiti Malaya. h. 179-183
[81] Sidi Ahmad Abdullah (1998), Undang-Undang
Keterangan dan Prosedur di Mahkamah Syariah Dari Aspek Hukum, dlm. Undang-Undang
Islam di Mahkamah-Mahkamah Syariah di Malaysia, Ahmad Hidayat Buang et. al.
Kuala Lumpur : Universiti Malaya. h. 165
salam. saya ada assignment tajuk "bagaimanakah keterangan pendapat boleh diterima di mahkamah sivil?" harap saudara boleh membantu saya menjawab isu ini. sekian terima kasih. :)
ReplyDelete