(Petikan Bab 4 Latihan Ilmiah 'Sihir : Pembuktian Di Mahkamah')
4.1 PENGENALAN
Penggubalan undang-undang berkaitan sihir
sudah semestinya suatu keperluan pada masa kini. Namun, sebelum undang-undang
itu digubal, ia perlu kepada beberapa elemen penting bagi menjadikan
undang-undang tersebut dapat dilaksanakan dan menepati prinsip penggubalan
undang-undang iaitu memberi keadilan dan menjaga hak orang yang tertakluk
padanya. Elemen seperti keterangan dan pembuktian adalah penting dalam menjaga
hak-hak individu supaya individu yang tidak bersalah tidaklah
sewenang-wenangnya dituduh di bawah kesalahan sihir.
Sejarah telah membuktikan bahawa pemansuhan
undang-undang berkaitan sihir adalah disebabkan kezaliman dan diskriminasi yang
berlaku terhadap golongan wanita dan kanak-kanak. Ini berlaku kerana pemahaman
tentang keterangan dan pembuktian dalam sesuatu kes adalah berada pada tahap
yang sangat lemah. Sebagai contoh, penggunaan spectral evidence dalam Witchcraft
Act 1736 di Eropah adalah sangat mengelirukan sehingga menyebabkan ramai
orang yang tidak bersalah dituduh sebagai ahli sihir.[1]
Maka pemerhatian dan perbincangan terhadap elemen keterangan dan pembuktian
adalah sama pentingnya dengan penggubalan undang-undang tersebut.
Sebagaimana yang telah diperjelaskan dalam
bab sebelumnya, pembuktian merupakan satu proses untuk membuktikan sesuatu yang
telah dibawa untuk perhatian Mahkamah. Dalam erti kata yang lain, pembuktian
adalah merujuk kepada kepercayaan Mahkamah terhadap sesuatu fakta dalam kes
yang dibicarakan di Mahkamah.[2]
Dalam bab ini, penulis akan membincangkan
tentang pembuktian sihir dalam kes mal atau sivil dan kes jenayah. Pembuktian
ini termasuklah bentuk-bentuk keterangan yang boleh digunakan dalam kes yang
berkaitan dengan sihir ataupun kes yang faktanya berkaitan dengan sihir.
Bahkan, bab ini akan turut membincangkan tentang darjah pembuktian bagi jenis
kes yang dibicarakan di Mahkamah serta perbincangan mengenai bentuk keterangan
yang boleh dikemukakan di Mahkamah.
4.1 Elemen Pembuktian
Pembuktian adalah kepercayaan Mahkamah
terhadap suatu fakta yang dikemukakan. Peruntukan seksyen 3 (2) Akta Keterangan
Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 telah menyatakan:-
“Dalam Akta ini –
(a) suatu fakta dikatakan "terbukti sebaliknya" apabila,
setelah menimbangkan perkara-perkara di hadapannya, Mahkamah sama ada
mempercayai bahawa fakta itu tidak wujud atau berpendapat ketakwujudan fakta
itu adalah sebegitu mungkin sehingga seseorang yang berhemat patut, dalam
keadaan hal tertentu, bertindak atas anggapan bahawa fakta itu tidak wujud;
(b) sesuatu fakta dikatakan "tidak terbukti" apabila fakta itu tidak "terbukti" atau tidak "terbukti sebaliknya" mengikut Akta ini;
(b) sesuatu fakta dikatakan "tidak terbukti" apabila fakta itu tidak "terbukti" atau tidak "terbukti sebaliknya" mengikut Akta ini;
(c) sesuatu fakta dikatakan "terbukti" apabila, setelah menimbangkan perkara-perkara di hadapannya, Mahkamah sama ada mempercayai bahawa fakta itu wujud atau berpendapat bahawa kewujudan fakta itu adalah sebegitu mungkin sehingga seseorang yang berhemat patut, dalam keadaan hal tertentu, bertindak atas anggapan bahawa fakta itu wujud.”
Peruntukan tersebut secara jelas
menunjukkan kesan kepercayaan Mahkamah terhadap satu fakta yang dikemukakan di
Mahkamah. Jika Mahkamah percaya fakta itu wujud, maka fakta tersebut telah
dibuktikan (proved), jika Mahkamah tidak menerimanya sebagai keterangan,
maka fakta itu dikatakan dibuktikan
sebaliknya (disproved). Jika sesuatu fakta itu tidak dapat
dibuktikan oleh mana-mana pihak, maka ia disebut sebagai tidak dibuktikan (not
proved).[3]
Pembuktian ini termasuklah pihak yang menanggung beban bukti, perpindahan
beban bukti dan darjah pembuktian.
4.1.1 Beban Bukti
Menurut Siti Zalikhah Haji Md. Nor, beban
bukti ialah tanggungjawab yang terletak pada pihak yang berkaitan dengan sesuatu
fakta yang menjadi isu yang mesti ditunaikan jika pihak tersebut ingin memenangi
isu yang dipertikaikan.[4]
Secara umumnya beban bukti ini terbahagi kepada dua iaitu beban dari sudut
undang-undang dan beban dari sudut
mengemukakan keterangan.
Dalam kes mal (sivil), beban bukti adalah
terletak kepada orang yang membuat tuntutan. Ini selaras dengan prinsip :
البينة على المدعي واليمين على من انكر
Prinsip ini
bermaksud pihak yang menuntut bertanggungjawab untuk mengemukakan bukti atau
keterangan (bayyinah) dan pihak yang kena tuntut dikehendaki bersumpah
untuk menafikan tuntutan tersebut.[5]
Manakala dalam kes Aishah Abd. Rauf lwn.
Wan Mohd Yusof berkaitan permohonan poligami, Jawatankuasa Rayuan telah
memutuskan bahawa beban bukti kemampuan berpoligami terletak atas pemohon (si
suami).[6]
Sumpah penafian tuntutan yang dilakukan oleh pihak yang kena tuntut adalah
merupakan contoh perpindahan beban bukti dalam kes mal.
Manakala
dalam kes jenayah, beban bukti terletak atas bahu pihak Pendakwa. Pendakwa
perlu mengemukakan keterangan kepada pihak Mahkamah sehingga Mahkamah menerima
fakta yang dikemukakan mencapai tahap kes prima facie. Selepas tahap prima
facie, maka pihak tertuduh akan dikehendaki untuk membela diri. Prosedur
pembelaan ini menyaksikan kewujudan perpindahan beban bukti daripada Pendakwa
kepada tertuduh untuk menafikan fakta yang telah dikemukakan oleh Pendakwa
sebelum ini. Jika fakta yang dikemukakan oleh Pendakwa tidak mencapai tahap prima
facie, maka tertuduh akan dilepas dan dibebaskan dari pertuduhan tersebut.
4.1.2 Darjah
Pembuktian
Darjah pembuktian bermaksud tahap atau piawai yang berkaitan dengan kepercayaan Mahkamah
Syariah sama ada Mahkamah Syariah sendiri percaya kewujudan atau ketidakwujudan sesuatu fakta atau Mahkamah Syariah berpendapat kewujudan atau ketidakwujudan sesuatu fakta sebegitu mungkin sehingga orang yang berhemah akan bertindak berdasarkan kepada anggapan bahawa perkara yang dipertikaikan itu wujud atau tidak wujud. Darjah pembuktian boleh diklasifikasikan seperti berikut :- [7]
(a) Yakin : 100 %
(b) Zan al-ghalib (besar kemungkinan/ berat sangka / tanpa keraguan yang munasabah): 90-99 %
(c) Zan (pertimbangan kemungkinan) : 51 – 89 %
(d) Syak : 50 %
(e) Waham : bawah 49 %
Darjah pembuktian dalam kes mal adalah cukup sekadar pada tahap zan atau pertimbangan kemungkinan. Manakala dalam kes jenayah, darjah pembuktiannya mestilah berada pada tahap ghalabah al-zan. Ini kerana prinsip pembuktian dalam kes jenayah adalah melepasi tahap keraguan munasabah (beyond reasonable doubt).
4.2
Pembuktian Sihir Dalam Kes Mal (Sivil)(a) Yakin : 100 %
(b) Zan al-ghalib (besar kemungkinan/ berat sangka / tanpa keraguan yang munasabah): 90-99 %
(c) Zan (pertimbangan kemungkinan) : 51 – 89 %
(d) Syak : 50 %
(e) Waham : bawah 49 %
Darjah pembuktian dalam kes mal adalah cukup sekadar pada tahap zan atau pertimbangan kemungkinan. Manakala dalam kes jenayah, darjah pembuktiannya mestilah berada pada tahap ghalabah al-zan. Ini kerana prinsip pembuktian dalam kes jenayah adalah melepasi tahap keraguan munasabah (beyond reasonable doubt).
Gangguan
sihir ini bukan hanya boleh memberi implikasi jenayah, bahkan turut memberi
kesan dalam aspek hubungan kekeluargaan mahupun urusan kehartaan. Gangguan
dalam hubungan rumahtangga sebagai misalannya, suami atau isteri akan merasakan
muka pasangannya hodoh dan sering berlaku pertengkaran.[8]
Ini merupakan antara simptom-simptom gangguan sihir. Maka, jika pihak yang
bertikai membawa isu gangguan sihir dalam mengukuhkan tuntutannya atau
menafikan tuntutan pihak yang menuntut, beban bukti adalah ditanggung padanya.
Dalam erti kata lain,pihak yang mendakwa gangguan itu wujud perlu mengemukakan
bukti dan keterangan kepada mahkamah.
Pembuktian
dalam kes mal tidaklah seberat pembuktian dalam kes jenayah. Ini kerana dalam
kes mal, keterangan berbentuk bayyinah sudah memadai untuk diterima oleh
Mahkamah Syariah. Ini dapat dilihat dalam pembuktian kes Abdul Hanif[9]
dan kes Shaheila Abdul Majid lwn Roslan Aziz.[10] Apatah
lagi sihir ini memberi implikasi fizikal dan mental kepada mangsa sihir.
Keterangan dari mangsa dan orang yang menyaksikan sendiri kesan gangguan itu
boleh dikemukakan kepada mahkamah. Sungguhpun keterangan saksi tersebut
mempunyai sedikit tohmah atas dasar kekeluargaan atau pertalian darah. Ini
kerana tohmah tersebut tidak menjejaskan terus penerimaan keterangan saksi dan
ia masih berada pada tahap bayyinah.
Atas dasar
peribadi, dendam, perasaan cemburu dan iri hati dengan seseorang, sihir seperti
sihir pembenci atau sihir pemisah sering digunakan bagi tujuan memisahkan atau
memecah-belah hubungan keluarga.[11]
Sihir-sihir tersebut boleh menyebabkan mangsa yang terkena sihir tersebut
mempunyai sikap dan rasa sering marah, timbul prasangka terhadap kepercayaan
pada pasangan, rasa ingin bercerai dan seumpamanya.[12]
Harus diingat bahawa sihir ini tidak boleh hanya melafazkan dengan mulut
semata-mata tanpa bantuan jin dan beberapa peralatan sebagai medium
kebergantungan kepada jin atau khadam sihir. Menurut Dr. Mahyuddin Ismail,
peralatan atau bahan-bahan yang disediakan ini adalah simbolik kepada gambaran
kesan yang ingin dikenakan terhadap mangsa.[13]
Kebiasaan
bahan yang digunakan pengamal sihir untuk sihir pembenci atau pemisah adalah
seperti nama mangsa dan ibunya, rambut mangsa, gambar, kuku atau penggunaan
haiwan yang mencakar seperti tulang kucing atau anjing. Sebagai contoh
tulang-tulang tersebut akan dipuja terlebih dahulu, kemudian baru ditanam
dibawah rumah, atau diletakkan atas bumbung rumah atau di perkarangan rumah.
Dalam hal ini, jika mangsa menjumpai barangan berkaitan dengan pemujaan sihir,
maka barangan tersebut boleh dikemukakan kepada mahkamah sebagai bukti yang
bersifat qarinah terhadap kewujudan gangguan sihir.
Jika
diteliti dengan lebih mendalam tentang proses pemujaan sihir, para pengamalnya
dikehendaki untuk mengambil benda yang mempunyai perkaitan dengan identiti
mangsa seperti rambut, darah, kuku, pakaian dalam, baju dan seumpamanya.[14]
Ini membawa kita kepada satu bidang saintifik yang sering digunakan dalam
mengenal pasti identity mangsa iaitu kaedah pemprofilan DNA. Jika barangan
seperti ini diperoleh dari individu yang mendapatkan khidmat ahli sihir mahupun
berada dalam milikan ahli sihir itu sendiri, maka ujian DNA boleh mengenalpasti
sama ada benda tersebut milik mangsa atau sebaliknya.
Situasi yang
dinukilkan dalam buku ‘Ahli Sihir Ke Tali Gantung’ boleh dijadikan
rujukan. Isteri pertama kepada suami diubati oleh seorang bomoh akibat masalah
rumahtangga. Antara cara rawatannya adalah menjampi air mineral yang mempunyai
jari kaki manis kiri dan kanan isteri pertama tersebut bersama dengan tali
kerbau yang akan diberikan kepada suaminya untuk diminum.[15]
Sudah tentu rawatan bomoh tersebut mempunyai elemen sihir yang bertujuan
menundukkan suami mengikut arahan isteri seperti kerbau dicucuk hidungnya.
Ujian DNA boleh dijalankan ke atas kuku tersebut. Namun bagi mengelakkan supaya
orang yang tidak bersalah dituduh menyebabkan berlakunya gangguan sihir, maka
keterangan pakar perlu dikemukakan. Pakar yang dimaksudkan adalah pakar yang
mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam kes-kes sihir. Ini bertujuan untuk
mengenalpasti sama ada dakwaan dan keterangan yang dikemukakan di Mahkamah mempunyai
kesan yang selari terhadap mangsa sehingga menyebabkan pertikaian dibawa ke
perhatian mahkamah. Keperluan keterangan pakar bagi pembuktian sihir dalam kes
mal telah diperjelaskan sendiri dalam
keputusan rayuan kes Mustafa Batcha.[16]
Sebagaimana
yang telah dinyatakan sebelum ini, kes mal tidak memerlukan keterangan yang
sangat kukuh, sebaliknya cukup sekadar keterangan yang dikemukakan memberatkan
dakwaan tersebut berbanding sebaliknya. Ini kerana darjah pembuktian dalam kes
mal adalah pada pada tahap al-zan iaitu melepasi tahap pertimbangan munasabah.
4.3
Pembuktian Sihir Dalam Kes Jenayah
Berbeza
dengan kes mal, sihir boleh dijadikan sebagai satu kesalahan dari sudut
jenayah. Ini kerana terdapat kegiatan sihir yang mempunyai hubungkait dengan kesalahan
yang telah diperuntukkan dalam Kanun Keseksaan. Antaranya seperti peruntukan
kesalahan yang boleh menyebabkan kematian, kecederaan, kemusnahan harta benda,
fitnah dan seumpamanya. Emmet V. Mittlebeeler pernah mengungkapkan bahawa “sekiranya
kita semua menerima teori bahawa undang-undang jenayah diasaskan atas dasar
bahawa tindakan perlu diambil terhadap pelaku salah, maka ilmu sihir adalah
jenayah paling utama untuk diperangi.”[17]
Dalam
membincangkan hal berkenaan kesalahan jenayah, maka sudah pasti perbincangan
mengenai elemen kesalahan jenayah itu sendiri perlu dikupas. Elemen kesalahan
jenayah yang dimaksudkan adalah actus reus dan mens rea. Elemen
ini berasaskan maksim perundangan yang juga prinsip bagi undang-undang jenyah
iaitu prinsip actus non facit reum nisi mens sits rea.[18]
Prinsip ini menjelaskan tentang keadaan individu itu tidak disabitkan dengan
kesalahan jenayah melainkan perbuatan yang dilakukan adalah dalam keadaan
fikirannya waras dan sedar. Kebanyakan kesalahan jenayah memerlukan penglibatan
actus reus dan mens rea kecuali kesalahan yang melibatkan strict
liability yang hanya memerlukan elemen actus reus.[19]
Actus reus adalah perbuatan yang mewujudkan liabiliti
jenayah. Sungguhpun begitu, actus reus yang diterima dalam undang-undang
jenayah bukan hanya dilihat dari sudut perbuatannya semata-mata, sebaliknya
juga melihat perbuatan itu memberi imlplikasi yang relevan dengan perbuatan itu
sendiri.[20]
Sebagai contoh perbuatan menembak dengan menggunakan pistol terhadap seseorang
belum dikira sebagai actus reus bagi kesalahan membunuh, sebaliknya jika
peluru hasil tembakan dari pistol itu menembusi anggota badan dan organ dalaman
sehingga menyebabkan kematian, barulah ia dianggap sebagai actus reus.
Bagi
mengenal pasti elemen actus reus dalam kesalahan jenayah sihir, maka
penelitian perlu dibuat terhadap trend atau cara amalan sihir itu
dilakukan. Terdapat beberapa proses yang perlu dijalankan antaranya adalah :
(1)· Pemujaan dilakukan dengan bahan-bahan tertentu. Ini menunjukkan penglibatan makhluk halus dalam amalan sihir adalah penting untuk memastikan sihir itu dikenakan kepada mangsa.
(2)· Membacakan mentera, atau memberi isyarat mahupun dengan menggunakan perbuatan yang mempunyai makna dan simbolik tertentu terhadap benda peribadi kepunyaan mangsa seperti rambut, kuku, darah, pakaian dan seumpamanya. Benda itu dipuja, dibakar, disimpul, dilaga-lagakan atau seumpamanya dengan tujuan memberi isyarat terhadap kesan yang diingini terhadap mangsa.
(3)· Terdapat juga bahan-bahan sampingan yang lain seperti jarum, kaca dan seumpamanya. Jika jarum dicucuk kepada patung yang disimpul dengan rambut mangsa, maka ia memberikan gambaran kepada khadam sihir untuk melakukan kecederaan kepada mangsa sama seperti patung yang dicucuk jarum tersebut.[21]
Semua perbuatan tersebut boleh dijadikan sebagai sebahagian siri perbuatan yang membentuk actus reus bagi kesalahan jenayah sebagaimana yang dinyatakan dalam penghakiman kes King Emperor v Nehal Mahto :
(1)· Pemujaan dilakukan dengan bahan-bahan tertentu. Ini menunjukkan penglibatan makhluk halus dalam amalan sihir adalah penting untuk memastikan sihir itu dikenakan kepada mangsa.
(2)· Membacakan mentera, atau memberi isyarat mahupun dengan menggunakan perbuatan yang mempunyai makna dan simbolik tertentu terhadap benda peribadi kepunyaan mangsa seperti rambut, kuku, darah, pakaian dan seumpamanya. Benda itu dipuja, dibakar, disimpul, dilaga-lagakan atau seumpamanya dengan tujuan memberi isyarat terhadap kesan yang diingini terhadap mangsa.
(3)· Terdapat juga bahan-bahan sampingan yang lain seperti jarum, kaca dan seumpamanya. Jika jarum dicucuk kepada patung yang disimpul dengan rambut mangsa, maka ia memberikan gambaran kepada khadam sihir untuk melakukan kecederaan kepada mangsa sama seperti patung yang dicucuk jarum tersebut.[21]
Semua perbuatan tersebut boleh dijadikan sebagai sebahagian siri perbuatan yang membentuk actus reus bagi kesalahan jenayah sebagaimana yang dinyatakan dalam penghakiman kes King Emperor v Nehal Mahto :
“ When an
accused person commits two or more acts, closely, following upon and intimately
connected with each other, they cannot be separated and assigned, to one to one
intention and the other to another but both must ascribed to the original
intention which prompted the commission of those acts and without which neither
could have been done.”[22]
Manakala mens
rea pula adalah niat jahat. Mens rea adalah elemen yang bersifat
mental yang boleh diistilahkan dalam bentuk niat mahupun kecuaian yang
menyebabkan perbuatan jenayah atau kesan perbuatan jenayah itu berlaku.[23]
Ujian bagi mengenal pasti mens rea adalah dilihat dari sudut perbuatan atau siri
perbuatan pelaku jenayah itu sendiri. Ini adalah bertepatan dengan penghakiman
dalam kes Tham Kai Yau yang menyatakan “intention is a matter of inference”.[24]
Justeru,
pemerhatian mens rea dalam kesalahan jenayah sihir perlu diambil kira
terhadap kaedah penyihiran dan peralatan yang digunakan.[25]
Maka pembuktian mens rea berkaitan sihir di Mahkamah perlu menepati
pra-syarat berikut iaitu sihir tersebut dilakukan atas kemahuan sendiri dan
pihak yang mengenakan sihir ke atas mengsa mengetahui kesan perbuatannya itu.
Ramai
beranggapan bahawa jenayah sihir ini berbeza dengan jenayah yang lain.
Hakikatnya jurang perbezaannya tidaklah begitu ketara kerana natijah perbuatan
jenayah itu adalah sama. Sebagai contoh, seorang mangsa ditembak mati oleh
rakannya dengan menggunakan pistol dan didapati motif pembunuhan itu adalah
kerana mangsa mungkir janji. Kesalahan itu tertakluk dibawah peruntukan seksyen
302 Kanun Keseksaan iatu membunuh dengan niat. Sama situasinya jika seorang
rakan mengenakan sihir jenis tuju-tuju iaitu satu jenis sihir yang boleh
mendatangkan kecederaan fizikal (juga boleh membawa maut) kepada mangsa dengan
motif yang sama iaitu mungkir janji. Natijah atau kesannya, kedua-dua mangsa meninggal
dunia dan rakan yang melakukan jenayah tersebut mempunyai niat untuk membunuh.
Jika
diteliti secara kasar, mungkin terdapat perbezaan. Perbezaan pertama adalah
punca kematian, seterusnya jika proses autopsi atau bedah siasat dijalankan,
belum tentu mangsa yang disihir boleh diketahui punca kematiannya berbanding
mangsa yang ditembak. Bahkan perbezaan paling ketara adalah keadaan fizikal
mangsa. Namun, jika peneiltian dibuat secara mendalam, sudah pasti terdapat
persamaan yang lebih banyak berbanding perbezaan. Dr. Mahyuddin Ismail
membahagikan persamaan ini kepada empat perkara yang perlu diberi perhatian
iaitu :[26]
1. Alatan yang digunakan
2. Pelaku Jenayah
3. Proses Perlaksanaan Jenayah
4. Kesan
1. Alatan yang digunakan
2. Pelaku Jenayah
3. Proses Perlaksanaan Jenayah
4. Kesan
4.3.1 Alatan
yang digunakan dalam Jenayah Biasa dan Sihir
Sebagai
contoh dalam kesalahan seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh dengan niat
dengan menggunakan peralatan menembak seperti pistol. Mengacu pistol tidak
dianggap kesalahan bagi peruntukan ini sehinggalah dilepaskan beberapa das
tembakan ke arah mangsa. Jika ia tidak menepati sasaran, maka ia masih belum
dikategorikan sebagai kesalahan membunuh kecuali jika peluru yang dilepaskan
dari pistol itu menembusi organ dalaman mangsa sehingga terpancutnya darah yang
memenuhi paru-paru mangsa dan menyebabkan komplikasi kepada fungsi jantung
untuk mengawal tekanan darah.
Maka jika
dipadankan dengan amalan sihir yang memerlukan penglibatan makhluk halus dan
perlatan atau bahan sebagai simbolik kepada khadam sihir untuk mengenakan
gangguan fizikal kepada mangsa, ia tidak jauh bezanya. Makhluk halus atau
khadam sihir adalah senjata sama seperti kedudukan peluru yang menembusi organ
dalaman. Peluru dan mahkluk halus ini tidak akan boleh membawa kematian dan
kemudaratan tanpa digunakan bersama medium peralatan yang sesuai. Dalam hal
ini, pistol digunakan untuk melepaskan peluru yang berupaya menembusi organ
dalaman manusia, begitu juga dengan makhluk halus yang mana memerlukan proses
pemujaan dan ikatan perjanjian dengannya untuk makhluk halus tersebut menggunakan
keistimewaannya bagi melaksanakan suruhan si pemuja tersebut.[27]
Keistimewaan
ini diungkapkan dalam firman Allah :
“Golongan jin itu membuat untuk Nabi
Sulaiman apa yang dikehendaki daripada
beberapa bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan
yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya.
(Selepas itu Kami perintahkan), “Beramallah kamu wahai keluarga Daud supaya
bersyukur!” Sememangnya sedikit sekali antara hamba-hambaku yang bersyukur.”[28]
Keistimewaan
yang lain yang ada pada mahkluk halus ini adalah seperti kemampuan menjelma
dalam segala bentuk, boleh meresapi ke saluran darah manusia, kemampuan
bergerak dalam masa yang singkat walupuan pada jarak yang jauh, kemampuan
mendapatkan khazanah bumi dan melakukan pembinaan bangunan besar. Resapan dalam
badan mangsa oleh khadam sihir adalah bertujuan untuk menguasai otak manusia.[29]
Ini kerana otak manusia mengawal kesemua pergerakan dan perbuatan yang ada pada
manusia itu sendiri. Ini juga bertujuan memudahkan mangsa mengalami gangguan
sebagaimana yang dikehendaki oleh penyihir yang digambarkan melalui bahan yang
digunakan seperti jarum yang dicucuk pada dada anak patung.
Sungguhpun
jenis dan bentuk alatan yang digunakan dalam sihir berbeza dengan senjata yang
digunakan dalam jenayah biasa, namun ia berkongsi persamaan tujuan, ciri dan
kesan. Malah, peralatan yang digunakan itu boleh digunakan untuk menjejaki
penjenayah yang menggunakannya.[30]
Contohnya pakar forensik dengan menggunakan kaedah Compositional Analysis of
Bullet Lead (CABL) dengan menganalisis peluru yang diambil dari tubuh
mangsa dapat mengetahui jenis pistol bersama dengan pemiliknya. Sama seperti
jenayah siber, yang mana dapat diketahui lokasi penjenayah siber melalui kaedah
Internet Protocol Adress. Dalam erti kata lain, ia memerlukan pakar
dalam bidang tersebut untuk mengenalpasti siapa, mengapa dan bagaimana jenayah
itu dilakukan. Sama juga kaedahnya dalam menjejaki penjenayah sihir.
4.3.2 Pelaku
Jenayah Sihir
Dalam
beberapa keadaan jenayah biasa, kebiasaannya penjenayah akan berada di lokasi
untuk memastikan jenayah yang dilakukannya adalah mencapai tujuan dan motif.
Namun, bagi sihir pula adalah sebaliknya. Ia tidak memerlukan pelaku atau
penyihir untuk berada berdekatan dengan mangsa, bahkan boleh berada jauh beribu
batu dari mangsa. Ini kerana sihir menggunakan perantaraan mahkluk halus yang
mempunyai keistimewaan sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini.
Individu
yang mengenakan sihir ke atas individu lain kebiasaannya mengetahui atau
mengamalkan ilmu sihir itu sendiri. Ada juga invdividu yang mengupah khidmat
ahli sihir atau pawang mahupun bomoh untuk memuaskan dendam kesumat ke atas
pihak yang dibencinya. Jika dilihat
dalam peruntukan seksyen 34 Kanun Keseksaan, ada menyatakan, “Apabila
perbuatan jenayah dilakukan oleh beberapa orang bagi mencapai niat bersama
mereka semuanya, setiap daripada mereka itu adalah bertanggungjawab atas perbuatan
itu sama seperti seolah-olah perbuatan itu dilakukan olehnya seorang.”
Dalam erti
kata lain, individu yang mendapatkan khidmat bomoh untuk mengenakan sihir
kepada mangsa juga mempunyai liabiliti jenayah yang sama dengan bomoh tersebut.
Dr. Mahayuddin Ismail menggambarkan bomoh yakni individu yang memberi khidmat
sihir adalah sama seperti pembunuh upahan.[31]
Bahkan seksyen 34 Kanun Keseksaan ini juga digunakan dalam penghakiman kes Md.
Masud Rana Md. Mofiz.[32]
4.3.3 Proses
Perlaksanaan Jenayah Sihir
Proses
perlaksanaan jenayah ini sebenarnya mempunyai empat peringkat. Peringkat
pertama adalah niat. Niat adalah sesuatu yang bersifat subjektif, tidak boleh diukur
dengan mata kasar namun boleh dinilai melalui perbuatannya. Niat jahat tanpa
disusuli dengan perbuatan belum dianggap sebagai satu jenayah.[33]
Niat juga boleh dilihat dalam motif bagi suatu perbuatan jenayah seperti
cemburu, dengki, dendam, amarah, hasutan, desakan ekonomi seperti diupah atau
sekadar mencuba untuk memenuhi tuntutan amalan kebatinan.[34]
Peringkat
kedua adalah persedian atau persiapan. Persediaan ini termasuklah persiapan
bahan dan kelengkapan pemujaan makhluk halus atau khadam sihir. Namun, bagi
pelanggan khidmat ahli sihir, kebiasaannya ahli sihir akan menyuruh pelanggan
tersebut untuk membawakan bahan-bahan kotor seperti darah anak dara, organ
dalaman kanak-kanak bawah umur dan kepala manusia.[35]
Peringkat
ketiga adalah percubaan melakukan sihir. Ini termasuklah pemujaan yang
dilakukan namun tidak mengenai sasaran atau terhalang akibat kesilapan dari
sudut bacaan pemujaan, mahupun pegangan agama yang kuat oleh mangsa.
Manakala
peringkat keempat adalah perlakuan jenayah yang lengkap. Liabiliti jenayah
wujud kepada ahli sihir mahupun yang menggunakan khidmat perantara yang lain
untuk mengenakan sihir jika sihir tersebut menyebabkan hak-hak individu yang
dijamin dalam undang-undang sudah terhakis.[36]
4.3.4 Kesan
Sihir
Kesan atau
impilkasi sihir sama seperti jenayah biasa. Bahkan Kanun Keseksaan juga menyenaraikan
kesalahan yang membawa kesan yang serupa dengan gangguan sihir seperti
kematian, kecedaraan, hilang uapaya atau illat berpanjangan mahupun sementara,
cacat penglihatan dan pendengaran, patah dan seumpamanya. Adakalanya kesan
sihir ini melampaui kesan jenayah biasa. Bahkan punca bagi kesan perbuatan
sihir ini lebih sukar dikenal pasti berbanding jenayah biasa. Oleh itu,
seharusnya pembuktian sihir ini adalah sama seperti pembuktian kesalahan
jenayah biasa dan perlu melepasi tahap keraguan munasbah (beyond reasonable
doubt).
4.4 Bentuk
Keterangan Dalam Pembuktian Sihir
Berdasarkan
kepada penjelasan secara umum berkaitan pembuktian sihir dalam kes mal dan
jenayah sebelum ini, maka dapat disimpulkan bahawa terdapat beberapa bentuk
keterangan yang boleh dikemukakan dalam pembuktian sihir iaitu :
1) Pengakuan (Iqrar)
Iqrar merupakan salah satu bentuk
keterangan yang disepakati oleh para ulama’.[37] Iqrar
adalah suatu bentuk pengakuan bagi membuktikan kewujudan hak orang lain ke atas
orang yang berikrar.[38]
Peruntukan berkaitan dengan iqrar ada termaktub dalam Akta Keterangan Mahkamah
Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan 1997 dari seksyen 17 hingga 19. Iqrar ini
juga mempunyai maksud dan fungsi yang sama dengan konsep admission atau
pengakuan menurut Akta Keterangan 1950.
Secara umumnya, setiap pengakuan yang
dibuat adalah mengikat orang yang membuat pengakuan tersebut. Ini kerana
pengakuan tidaklah boleh dilakukan dengan tujuan untuk menentang orang lain.
Bahkan, suatu pengakuan mestilah bebas dari sebarang unsur yang menolak elemen
kesukarelaan seperti ugutan, dorongan atau perjanjian.[39]
Ini adalah selaras dengan peruntukan seksyen 24 Akta Keterangan 1950. Dalam kes
Dato’ Mokhtar bin Hashim & Anor v Public Prosecutor pula menambah
satu lagi elemen yang tidak boleh wujud dalam pengakuan iaiatu elemen
penindasan (oppression).[40]
Dalam erti kata yang lain, iqrar adalah satu bentuk keterangan yang tidak perlu
dibuktikan.[41]
Terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud
daripada Sahl bin Saad bahawa seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah
S.A.W dan menyatakan bahawa dia telah berzina dengan seorang wanita. Rasulullah
S.A.W menghantar utusan kepada wanita tersebut untuk bertanya kepadanya tentang
apa-apa yang diiqrarkan oleh lelaki itu. Wanita tersebut menafikannya, maka
Rasulullah S.A.W tidak mengenakan hukuman keatas wanita yang didakwanya
melakukan bersama. Hadis ini menunjukkan iqrar itu hanya memberi kesan ke atas
orang yang melakukan iqrar sahaja.[42]
Dalam pembuktian kes sihir, bentuk
keterangan seperti pengakuan dalam kes mal (sivil) atau pengakuan salah dalam
kes jenayah oleh pelaku sama ada yang mendapatkan khidmat ahli sihir mahupun
pengamal sihir itu sendiri boleh mewujudkan liabiliti dari sudut undang-undang
ke atas pengakuan atau pengakuan salahnya sahaja tanpa mengambil kira
keterangan yang lain.[43] Harus
diingat bahawa pengakuan berbeza dengan pengakuan salah, yang mana pengakuan
boleh dibuat dalam kes mal (sivil) dan kes jenayah. Manakala pengakuan salah
hanya boleh dibuat oleh tertuduh dalam kes jenayah sahaja.
Sebelum suatu pengakuan salah itu diterima,
Mahkamah akan memberi amaran tentang implikasi terhadap tertuduh akibat
pengakuan salah yang dibuat olehnya.[44] Sungguhpun
pengakuan salah itu dibuat dalam kes jenayah, namun Mahkamah masih mempunyai
kewajipan untuk mencatatkan fakta-fakta berkaitan untuk tujuan penetapan
hukuman.[45]
Pengakuan mestilah dibuat dalam Mahkamah, jika dibuat di luar Mahkamah maka ia
tidak mempunyai kesan dari sudut undang-undang.
Jika diteliti penghakiman dalam kes Pendakwa Syarie lwn Jalil
Embong, Yang Arif Hakim Bicara menyatakan bahawa iqrar merupakan salah satu
pembuktian yang terkuat dalam hukum syara’.[46]
Bahkan tiada perselisihan pendapat ulama’ berkenaan kedudukan iqrar ini. Sebagaimana
firman Allah Taala :
“Bahkan manusia itu menjadi saksi atas dirinya sendiri.”[47]
Menjadi tanggungjawab pihak pendakwa untuk
membuktikan kesukarelaan pengakuan salah tertuduh dalam kes jenayah. Seandainya
Mahkamah membuat pertimbangan dan memutuskan bahawa terdapat elemen yang
menafikan kesukarelaan tertuduh dalam pengakuan salah tersebut, maka pihak
pendakwa perlu berusaha untuk mengangkat pertuduhan tersebut dan dibuktikan
sehingga wujud kes prima facie.
Dr. Mahyuddin Ismail ada menjelaskan
tentang keperluan pihak pendakwa dalam membuktikan kes sihir sehingga mencapai
tahap prima facie. Keperluan yang dimaksudkan adalah seperti kematian mangsa,
kematian tersebut adalah implikasi amalan atau serangan sihir, pendapat pakar
menyokong bahawa tertuduh menggunakan ilmu sihir yang mampu membawa kematian
dan wujud elemen mens rea atau niat jahat.[48]
2) Keterangan Saksi
Keterangan saksi merupakan salah satu bentuk keterangan yang sering
digunakan dalam proses pembuktian di Mahkamah. Keterangan saksi ini termasuklah
ahli keluarga mahupun masyarakat yang menyaksikan sendiri kegiatan amalan sihir
ataupun menyaksikan gangguan sihir yang berlaku ke atas mangsa. Berdasarkan
seksyen 59 Akta Katerangan 1950 dan seksyen 46 Akta Keterangan Mahkamah Syariah
Wilayah-Wilayah Persekutuan 1997 memperuntukkan bahawa keterangan saksi ini
harus dikemukakan secara lisan. Keterangan yang dikemukakan oleh seseorang
saksi haruslah keterangan yang dilihat, atau didengarinya sendiri dan bukan diperolehi
dari pihak ketiga.
Keterangan pihak ketiga ini adalah salah satu bentuk keterangan
dengar cakap (hearsay) sedangkan keterangan saksi yang diterima di
Mahkamah adalah keterangan langsung. Keterangan langsung merupakan satu bentuk keterangan
lisan yang diberikan oleh seorang saksi dalam Mahkamah berhubung suatu fakta
atau hak atau kejadian yang diperolehinya melalui pancainderanya.[49]
Bahkan, saksi yang melihat kejadian atau proses pemujaan sihir boleh membuat
akuan bersumpah berkenaan dengan penyaksiannya berdasarkan seksyen 60 (1) (a)
Akta Keterangan 1950 dan seksyen 47 (1) (a) Akta Keterangan Mahkamah Syariah
Wilayah-Wilayah Persekutuan 1997.
Dalam kes jenayah sihir, pihak yang
bertanggungjawab menggeledah, menyita atau merampas barangan mahupun yang
menjalankan siasatan boleh juga dikemukakan sebagai saksi. Kebiasaannya, saksi
jenis ini mempunyai kuasa yang diberikan undang-undang untuk menangkap,
menggeledah, merampas dan mencegah sesuatu jenayah iaitu pihak berkuasa seperti
anggota polis atau penguatkuasa agama. Bahkan catatan dalam buku laporan, atau
dokumen siasatan serta rakaman siasatan boleh digunakan sebagai salah satu
bentuk keterangan yang menyokong keterangan yang diberikan secara lisan oleh
mereka sendiri.
Hakikatnya, seseorang individu itu
bertanggungjawab untuk mengemukakan keterangan sebagai saksi kepada pertuduhan
yang dibicarakan di Mahkamah. Firman Allah :
“Wahai orang-orang Yang beriman! hendaklah kamu menjadi orang-orang
Yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan
kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa
dan kaum kerabat kamu. kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka
janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi Yang memperkatakan kebenaran
disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada
keduanya. oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak
menyeleweng dari keadilan. dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun
enggan (daripada menjadi saksi), maka Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui
Dengan mendalam akan apa Yang kamu lakukan.”[50]
3) Keterangan Saksi Pakar (Ra’yu al-Khabir)
Bagi mengenalpasti kewujudan sihir dalam
setiap pertikaian di Mahkamah, keterangan pakar harus dikemukakan bagi membantu
Mahkamah dalam membuat pertimbangan kes dalam bidang yang asing bagi Mahkamah.
Bahkan ia selaras dengan firman Allah :
“Oleh itu, kamu perlu bertanya kepada
individu yang berpengathuan sekiranya kamu tidak mengetahui.”[51]
Pakar dalam kes sihir ini boleh dibahagikan
kepada dua kategori. Kategori pertama adalah pakar saintifik seperti pakar
forensik. Ini bertujuan untuk membantu Mahkamah menjalankan uji kaji terhadap
bahan yang bersifat biological sources seperti darah, rambut, kuku dan
tengkorak, dan uji kaji terhadap bahan non-biological sources seperti
cat, kayu, jarum, kesan tapak kaki, minyak dan seumpamanya.[52]
Keterangan pakar ini dapat menjelaskan perkaitan antara barangan yang digunakan
dengan pelaku ataupun mangsa.
Kategori
kedua pula adalah pakar dalam bidang ilmu sihir itu sendiri. Ia bukanlah
bermaksud pakar dari kalangan ahli sihir, sebaliknya pakar yang mempunyai
pengetahuan tentang gangguan sihir serta mempunyai pengalaman dalam menjalankan
rawatan pemulihan pesakit gangguan sihir. Menurut pendapat Ibnu Rifaah dari
mazhab Syafie, keterangan dari bekas ahli sihir yang sudah bertaubat boleh
diterima sebagai keterangan pakar.[53]
Bahkan Panel Rayuan dalam kes Mustafa Batcha lwn Habeba Abd Rahman juga
menyarankan supaya dukun yang merawat perayu dipanggil memberikan keterangan
berkaitan gangguan sihir yang dialami perayu. Ini menunjukkan keperluan
keterangan pakar dalam kes yang melibatkan elemen sihir. Bahkan keterangan pakar ini ada diperjelaskan oleh Prof Dr
Anwarullah sebagai salah satu bentuk keterangan yang diterima dalam Islam iaitu :-
”The opinion of the expert has
been given great importance by the later Muslim jurists and they relied upon it
in all criminal and civil matters. It is stated in Majallah Al-Ahkam
al-Adliyyah, a civil codifield Law of Ottoman Empire of Turkey, that reports of
the skilled persons are acceptable as authentic testimony even if they did not
use the word Shahadah (testimony).” [54]
4) Keterangan Keadaan (Qarinah)
Qarinah bermaksud bukti atau segala wasilah
yang dibenarkan untuk dikemukakan di mahkamah dengan tujuan membuktikan
kewujudan sesuatu fakta atau sebaliknya. Ia
juga bermaksud sebarang maklumat yang diperolehi daripada dokumen, benda atau
saksi yang boleh membuktikan kewujudan fakta tertentu. Qarinah boleh disama-ertikan
dengan keterangan keadaan (circumstantial evidence).[55]
Melalui bukti atau maklumat ini, kebenaran atau kepalsuan sesuatu
fakta yang dipertikaikan dapat dipastikan kedudukannya. Ini bermakna qarinah
adalah satu tanda jelas untuk membuktikan sesuatu fakta yang tersembunyi.[56] Ini sebagaimana yang ditunjukkan dalam
firman Allah Taala :-
“Dan
jika bajunya koyak dari belakang, maka dustalah perempuan itu, dan Yusuf adalah
dari orang-orang Yang benar”.[57]
Qarinah juga boleh digunakan dalam membuktikan kewujudan mens
rea atau niat jahat. Contohnya dalam kes Pendakwa Syarie Pahang lwn
V.V.Aboo a/l M. Ahammu tentang kesalahan melawat tempat perjudian di
Genting Highland.[58]
Pendakwa telah menimbulkan isu niat tertuduh bukan semata-mata melawat kasino
tetapi mempunyai niat untuk berjudi. Pendakwa mengukuhkan pendakwaannya dengan
mengemukakan qarinah seperti tertuduh memakai baju batik iaitu syarat untuk
masuk berjudi di kasino tersebut dan tertuduh masuk ke kasino ‘bersama kawan’
dan bukan ‘mencari kawan’. Qarinah ini sudah cukup untuk meyakinkan Mahkmah
tentang niat tertuduh yang ingin berjudi di kasino tersebut.
Maka jika dilestarikan dalam pembuktian kes sihir, qarinah seperti
penyediaan bahan-bahan kotor seperti darah, najis, tengkorak dan seumpamanya
sudah cukup untuk membuktikan elemen niat jahat pelaku jenayah sihir itu
sendiri. Apatahlagi jika bahan-bahan pemujaan sihir itu dirampas dan disita
semasa dalam milikan seseorang, keadaan ini dapat membuktikan bahawa individu
tersebut merupakan pengamal sihir.
Beberapa siri
kejadian yang akhirnya membawa kepada serangan dan gangguan sihir juga boleh
dijadikan sebagai qarinah melalui aplikasi prinsip res gestae. Sebagai
contoh, mangsa menyebabkan pelaku jenayah sihir rasa cemburu dan iri hati. Ini
membawa kepada pelaku tersebut mengugut atau membuat isyarat yang difahami untuk
mengenakan sihir ke atas mangsa seperti menanam sesuatu di bawah rumah mangsa
atau mencalit sesuatu di tiang rumah mangsa. Selang beberapa hari, mangsa mengalami
gangguan aneh dan hidupnya tidak tenteram. Kemudian mangsa mula menujukkan
perubahan dari sudut fizikal atau mental akibat gangguan tersebut. Berasaskan
perinsip res gestae, perasaan iri hati dan ugutan melalui isyarat yang
difahami untuk melakukan serangan sihir ke atas mangsa boleh dijadikan qarinah
kepada gangguan atau jenayah sihir.[59]
4.5
Kesimpulan
Elemen
pembuktian dan keterangan dalam undang-undang berkaitan sihir adalah penting
bagi menjaga keadilan bagi pihak-pihak yang bertikai. Bahkan ia juga bertujuan
untuk mengawal tabiat menuduh seseorang tanpa bukti yang kukuh terutamanya
dalam bab sihir. Mengemukakan keterangan yang sesuai adalah satu kemestian
supaya setiap pertikaian yang dibawa ke perhatian Mahkamah menepati piawai
beban dan darjah pembuktian.
Sejarah
telah membuktikan bahawa pelbagai undang-undang berkaitan sihir telah
dimansuhkan akibat salah faham tentang penggunaan keterangan yang bersesuaian.
Apatahlagi kekurangan pakar yang dapat menjelaskan secara terperinci kedudukan
pembuktian bagi kesalahan sihir yang seharusnya dibuktikan sama seperti jenayah
biasa, dan bukan satu jenayah yang misteri. Secara perbandingan mudah, jenayah
sihir sama keadaannya dengan jenayah siber. Tidak siapa tahu pelaku jenayahnya
sehingga pakar dalam bidang masing-masing menjalankan siasatan. Bahkan
perlakuan jenayahnya tidak memerlukan pelakunya berada di lokasi kejadian. Bagi
jenayah siber melalui kaedah Internet Protocol Adress bagi mengesan
lokasi pelaku jenayah siber. Begitu juga jenayah sihir yang mempunyai kaedahnya
yang tersendiri.
RUJUKAN & NOTA KAKI
[1]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 266
[2]
Ruzman Md. Noor. 2007. Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm Undang-Undang
Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et. al. Kuala
Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. hlm. 176.
[3] Ibid. hlm. 176.
[4]
Siti Zalikhah Haji Md Nor, 2006, Beberapa Aspek dalam Undang-Undang
Keterangan Islam, dlm al-Syariah : Undang-Undang Keterangan Islam, Jilid 3,
Siti Zalikhah Haji Md Nor et. al. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm.
4.
[5] Al-Kasaniy, 1998, al-Bada’i
al-Sana’I, Jil. 5, Cetakan Ketiga, Beirut : Dar Ihya’ al-Turath, hlm. 337.
[6] Aishah Abd. Rauf lwn. Wan Mohd Yusof (1991) JH VII/II 152
[7]
Ruzman Md. Noor (2007). Pembuktian Dalam Kes Harta Sepencarian di Mahkamah
Syariah di Malaysia. Jurnal Syariah (15:1) h. 39
[8] Abdul Basir Mohammed, Amalan
sihir & ayat-ayat al-Qur’an : Perbezaan serta kesannya terhadap amalan
perubatan, 1999, Kuala Lumpur : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, hlm. 186
[9] Abdul Hanif lwn Rabiah (1996) 11 JH
47
[10]
Jurnal Syariah 8:2 (2000), hlm. 155-160
[11] Amran Kasimin, 2009, Sihir Suatu
Amalan Kebatinan, Bangi : Penerbit UKM, hlm. 113
[12] Wahid Abdussalam al-Baaly & Daud
Mohd Sallleh, 1994, Bagaimana menentang ilmu hitam, Johor Bahru :
Penerbitan al-Masyhur Sdn. Bhd. hlm. 58-59
[13]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 58
[14] Ibrahim Muhammad Jamal, 1982, Haqiqat
al-Sihr : Dirasah fi zilali qisasi Qur’ani qa sirah nabawiyyah, Kaherah :
Maktabah Qur’an, hlm. 55-57
[15]
Mahyuddin Ismail, 2011, Op. cit., hlm. 61-62
[16] Mustafa Batcha lwn Habeba Abd Rahman
(1410 H) JH 41
[17] Emmet V. Mittlebeeler, 1976, African
Custom and Western Law : The Development of Rhodesian Criminal Law for
Africans, New York : African Publishing Company, hlm. 135
[18] J.C. Smith & Brian Hogan, 1996, Criminal
Law, Ed. 8, London : Butterworth & Co. Ltd. hlm. 30
[19] Zaleha Kamaruddin, 1998, Strict
Liability in Criminal Law : A Comparative Approach, Ed. Pertama, Kuala
Lumpur : Nurin Enterprise, hlm. 29
[20] J.C. Smith & Brian Hogan, 1996, Op.
cit., hlm. 23
[21] Amran Kasimin, 2009, Sihir Suatu
Amalan Kebatinan, Bangi : Penerbit UKM, hlm. 123-125
[22] King Emperor v Nehal Mahto (1939) 1
LR Vol. XVIII, hlm. 485
[23] Glanville Williams, 1961, Criminal
Law, 2nd ed., London : Stevens & Sons, hlm. 31
[24] Tham Kai Yau & Ors v PP (1977) 1
MLJ 174, hlm. 176
[25]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 115
[26] Ibid. hlm. 100
[27] Khairul Ghazali, 2001, Rupa &
Wajah Iblis Laknatullah, Kuala Lumpur : Darul Nu’man, hlm. 21-22
[28] Al-Qur’an, Surah Saba’ 34 :
13
[29] Amran Kasimin, 1997, Amalan Sihir
Masyarakat Melayu: Satu Analisis, Kuala Lumpur : Percetakan Watan Sdn.
Bhd., hlm. 132-133
[30]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 102
[31] Ibid. hlm. 104
[32] Md. Masud Rana Md. Mofiz v Razaul
Karim Md. Soleman (2008) 1 LNS 162
[33] J.C. Smith & Brian Hogan, 1996, Criminal
Law, Ed. 8, London : Butterworth & Co. Ltd. hlm. 32
[34] John D. Gimlette, 1971, Malay
Poisons & Charm Cures, Kuala Lumpur : Oxford University Press, hlm. 2
[35] William Shaw, 1975, Aspect of
Malaysian Magic, Kuala Lumpur : Muzium Negara, hlm. 67
[36]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 107
[37] Mahmud Saedon, 1996, An
Introduction to Islamic Law of Evidence, Hizbi, hlm. 7
[38]
Ruzman Md. Noor. 2007. Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm Undang-Undang
Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et. al. Kuala
Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. hlm. 175
[39] Jal Zabdi Mohd Yusoff, 2008, Pengenalan
Kepada Undang-Undang Keterangan di Malaysia, Kuala Lumpur : Penerbit
Universiti Malaya, hlm. 58
[40]
Dato’ Mokhtar Bin Hashim & Anor v Public Prosecutor (1983) 2 MLJ 232
[41]
Seksyen 45 (1) Akta Keterangan Mahkamah Syariah Wilayah-Wilayh Persekutuan
1997; Seksyen 50 Akta Keterangan 1950.
[42]
Al-Shaukani, Muhammad bin Ali bin Muhammad, 1961, Nayl Al-Awtar, Mustafa
Al-Rabi Al-Halabi, Mesir, hlmn 112.
[43] Juraimi Husin v Public Prosecutor
(1998) 1 MLJ 537
[44] Teoy Say Eng, 2004, Malaysian
Criminal Litigation Manual, Kelana Jaya : Malayan Law Journal, hlm. 83
[45]
Ruzman Md. Noor. 2007. Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm Undang-Undang
Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et. al. Kuala
Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. hlm. 194
[46] Pendakwa Syarie lwn. Jalil Embong
dan Zaliha Endut (2004) JH XVII/I 93-121
[47]
Al-Qur’an, Surah al-Qiyamah 75 :14
[48]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 251
[49] S. Augustine Paul. 1994. Evidence
: Practice & Procedure. Selangor : Pelanduk Publications. hlm. 396.
[50] Al-Qur’an, Surah An-Nisa’ 4:135
[51] Al-Qur’an, Surah An-Nahl 14:43
[52] Martin Hannibal & Lisa
Mountford, 2002, The Law of Criminal and Civil Evidence : Principles and
Practice, Essex : Pearson Education Ltd, hlm. 356-357
[53]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 256
[54] Prof. Dr. Anwarullah. Evidence
By Expert (Experts‘ Opinion). dlm. Principles of Evidence in Islam. A. S.
Noordeen Press.
[55]
Ruzman Md. Noor. 2007. Pembuktian di Mahkamah Syariah, dlm Undang-Undang
Islam di Malaysia : Prinsip dan Amalan, Ahmad Hidayat Buang et. al. Kuala
Lumpur : Penerbit Universiti Malaya. hlm. 184
[56] Wahbah Zuhaily, 1989. Al-Fiqh
Islami wa Adillatuhu. Jilid 6. Damsyik : Dar al-Fikr, hlm. 644
[57] Al-Qur’an, Surah Yusuf 12: 27
[58] Pendakwa Syarie Pahang lwn V.V.Aboo
a/l M. Ahammu (1991) JH VII/II 203
[59]
Mahyuddin Ismail, 2011, Ahli Sihir Ke
Tali Gantung. Kuala Lumpur : PTS Publication. hlm. 259-260
Salam bro,
ReplyDeleteI didn't read through the whole article but basically, my situation is, I have a friend (a girl), whom I have niat to marry is being accused by my parents of using sihir on me. they also claimed that the mother is using sihir on me too. basically they went to see these 4 different ustaz and a hajjah and all of them said that my friend and the mother are using sihir on me to get me. and the mother is retaliating since my parents are "fighting" back.
my parents have not met the girl and the mother yet and they believed whatever these ustaz said about my friend. my father even refused to meet my friend.
I hope you can advice me on what I should do.
Thank you!